- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Molslinjen bliver endnu større: Køber ForSea

Molslinjen, der allerede har ni danske færgeruter, overtager rederiet ForSea, der sejler mellem Helsingør og Helsingborg. Handlen skal godkendes af konkurrencemyndighederne.

I en handel mellem to kapitalfonde, EQT Infrastructure, der ejer Molslinjen A/S, og Igneo Infrastructure Partners, der blandt andet ejer ForSea, køber Molslinjen rederiet ForSea, der med sine fem færger sejler mellem Helsingør og Helsingborg.

Det oplyser Molslinjen i en pressemeddelelse. Handlen er betinget af de svenske og danske konkurrencemyndigheders godkendelse og forventes afsluttet i starten af det nye år. Parterne er blevet enige om ikke at oplyse salgsprisen.

I pressemeddelelsen beskrives ForSea-færgerne mellem de to Øresundsbyer ”som en ægte “flydende bro” og en integreret del af det nordiske transportinfrastrukturnetværk.”

ForSea sejler årligt omkring seks millioner passagerer, en million personbiler og 450.000 lastbiler over Øresund hvert år. To af ForSeas fem færger er elektriske og en tredje er planlagt til eldrift.

ForSea har en stor fremtid
I pressemeddelelsen siger Kristian Durhuus, administrerende direktør i ForSea: “ForSea er førende i sin branche og viser, at det er muligt at drive en bæredygtig færgerute, som samtidig skaber fremragende resultater. Bæredygtig transport er fremtidens model, og ForSea vil fortsætte arbejdet med at gå forrest i den grønne omstilling.”

Hamish Lea-Wilson, partner hos Igneo Infrastructure Partners, der nu sælger ForSea, siger i pressemeddelelsen:

”Vi er stolte af, hvad ForSea er blevet og har opnået under vores otteårige ejerskab. En global sektorleder inden for CO2-neutralitet, en stærk og robust virksomhed, der er i stand til at modstå pandemier, og en moderne og pålidelig infrastrukturoperatør. ForSea har en stor fremtid foran sig.”

Ejer også Bornholmslinjen
Molslinjen, der har ni færgeruter, primært i Danmark, men blandt andet også Bornholmslinjen mellem svenske Ystad og Rønne, blev sidste år købt af EQT Infrastructure.

Molslinjen, hvis største rute er forbindelsen mellem Sjællands Odde og Aarhus, har cirka 1.200 medarbejdere.

Hvert år transporterer Molslinjens ruter omkring otte millioner passagerer via sine ni færgeruter på tværs af Danmark. EQT har stor erfaring med at udvikle virksomheder inden for transport og logistik med fokus på bæredygtighed og langsigtet ejerskab og stabilitet, oplyses det.

En del af den kritiske transportinfrastruktur
Carsten Jensen, administrerende direktør hos Molslinjen, siger i pressemeddelelsen: “ForSea og Molslinjen er begge vigtige transportforbindelser i Norden med et meget sammenligneligt udbud af services og ekspertise inden for deres respektive organisationer.

Vi ser frem til et tæt samarbejde mellem Molslinjen og ForSea, hvor vi kan udveksle erfaringer og fortsætte vores arbejde med at blive en bæredygtig førende aktør i regionen.”

Og fra Carl Sjölund, ansvarlig partner hos EQT, lyder det: ”ForSea er en førende aktør på det nordiske transportmarked og en del af den kritiske transportinfrastruktur. Som en flydende bro forbinder den store indenlandske befolkningsområder og virksomheder i Europa og forener Sverige med kontinentet.

ForSea som førende operatør af elektriske færger, og deres investeringer i bæredygtighed er helt på linje med EQT’s investeringsmandat. Vi ser frem til at fortsætte med at investere i ForSea og støtte virksomheden på dens bæredygtighedsrejse,” siger han.

Næsten monopol på danske færgeruter
Molslinjen sejler nærmest alle store og større danske færgeruter, i alt ni fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen.

Molslinjen sejler fra marts til oktober også mellem Sjællands Odde og Ebeltoft på Djursland, mens Bornholmslinjen har tre ruter til Bornholm, fra Ystad i Sverige, Køge og tyske Sassnitz.

Molslinjen, der beskriver sig som Danmarks største indenrigsfærgerederi, omsatte sidste år for 1,6 milliarder kroner. Rederiet har siden 2015 udvidet fra to til ni danske færgeruter og forøget flåden til 15 skibe, der under normale rejseår betjener op til otte millioner passagerer.

Molslinjen står også bag fjernbusserne fra Kombardo Expressen.

 

Relaterede artikler:

Én million sejlede mellem Danmark og Sverige

Fyldte fragtfærger rammer Bornholms turisme

Driftsdirektør fra Københavns Lufthavn får nyt topjob