- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Norwegian låner Trump til markedsføring

Efter præsident Trump aflyste sit statsbesøg i Danmark, har Norwegian brugt anledningen til at reklamere for sine ruter til København og Danmark.

”Præsidentsuiten er til rådighed. Besøg København,” står der på engelsk i en annonce på sociale medier for Norwegians ruter fra USA og resten af verden til København.

Baggrunden for den hurtige pop-op reklame er naturligvis, at der i princippet vil være en ledig præsidentsuite på et københavnsk hotel efter USA’s præsident Trump aflyste sin besøg i København den 2-3. september, fordi hans ønske om at købe Grønland blev afvist af den grønlandske og danske regering.

Rent fysisk skulle præsident Trump, efter det oplyste, have overnattet på Amalienborg i København.

Marketing-betegnelsen for på den måde at bruge en aktuel nyhedshistorie i marketingøjemed er ”news-jacking.”

”Det er faktisk noget, vi bruger jævnligt – mest kendte eksempel fra os er nok ”Brad er single,” som vi sendte ud for at gøre opmærksom på vores Los Angeles-ruter, da Brad Pitt blev single. Idéen var jo, at håbefulde danske, norske, svenske og engelske kvinder skulle synes, det var en interessant nyhed,” siger Norwegians kommunikationschef i Danmark, Andreas Hjørnholm, til STANDBY.dk

Opslaget, hvor Norwegian gør opmærksom på, at en præsident-suite er ledig, er mest henvendt til den udenlandske passagertrafik mod Danmark – historien om Trump og den danske statsminister Mette Frederiksen, der kaldte ideen om at USA kunne købe Grønland for ”absurd,” gik verden rundt, lyder Norwegians begrundelse.

 

Global nyhedshistorie skulle give et smil
Andreas Hjørnholm fra Norwegian siger:

”Tanken bag opslaget om den ledige præsidentsuite i København, som vi har delt på de sociale medier, er at bruge en global nyhedshistorie på en sjov måde til at gøre opmærksom på København og Danmark som destination for turister fra hele verden. Målet har netop været at få et lille smil frem på læben hos de, der ser det.”

Alene i Københavns Lufthavn havde Norwegian, som lufthavnens næststørste flyselskab, sidste år 5,7 millioner passagerer, danske som udenlandske.

”Og det er egentlig de udenlandske passagerer, som vi hvert år flyver til Danmark, og som skaber grobund for tusindvis af danske arbejdspladser, opslaget primært henvender sig til. At det så også er blevet opdaget herhjemme i Danmark er jo bare ekstra sjovt,” siger Andreas Hjørnholm til STANDBY.dk

Relaterede artikler:

Trump-snak om køb af Grønland styrker turisme

VisitDenmark øger brug af sociale medier

Norwegian øger fortsat i CPH