Danmark har mange fotogene øjeblikke – også til glæde for udenlandske turister. Her er den kongelige livgarde på vej mod Amalienborg i København. Foto: Henrik Baumgarten.

VisitDenmark øger brug af sociale medier

VisitDenmark har foreløbig knap en million følgere på Facebook, Instagram og Twitter. Hver femte udenlandske turist i Danmark har brugt sociale medier for inspiration til rejsen til Danmark.

VisitDenmark har udarbejdet en minianalyse af turisternes brug af SoMe, Sociale Medier. Heri indgår en Top 10 over de mest populære, brugergenererede billeder på VisitDenmarks Instagram i 2018.

Et lille lyserødt hus med rosenbusk og damecykel var sidste år det mest populære billede af Danmark på VisitDenmarks Istagram profil. Billedet er fra Møllestien i Aarhus, fotograferet af Adam Brosbøl, en lokal instagrammer. Hans foto blev liket, kommenteret, delt eller arkiveret 27.700 gange i 2018, oplyser VisitDenmark.

Mange tagger deres billeder med #visitdenmark, så det dukkede op i VisitDenmarks feed på Instagram. Er billedet personligt, inspirerende og egnet til et fortælle en god historie om Danmark, kontakter VisitDenmark fotografen for at bede om tilladelse til at dele billedet på sin profil @govisitdenmark, der har 252.000 følgere.

Brugen af sociale medier er steget markant i turismemarkedsføringen i de senere år, og medier som Instagram og Facebook fylder stadig mere i det samlede mediemix hos turismeorganisationer og virksomheder verden over. Også VisitDenmark bruger flittigt de sociale medier som markedsføringskanal.

SoMe-bruger slår iscenesættelse
”SoMe er fantastiske til at kommunikere nye ting, nye vinkler, ny inspiration, nye historier her og nu. Det er de lokale, der kender de fortællinger, der er værd at dele, og sammen er de med til at fortælle verden om, hvorfor Danmark er et særligt sted,” siger Donna Sandahl Sørensen, senior content manager i VisitDenmark, og fortsætter:

”Hverken vi i VisitDenmark eller de danske destinationer kan hamle op med brugernes øjeblikke. Disse har en personlig umiddelbar stil, og den tilgang til at fortælle om et sted virker meget mere inspirerende end iscenesatte reklamefotos. Og så kommer deres historier jo vidt omkring i verden på de sociale medier.”

Af VisitDenmarks seneste Turistundersøgelse fremgår det, at hver femte udenlandske turist i Danmark har brugt sociale medier for at få inspiration til rejsen. Især storbyturisterne er aktive inden rejsen, og under rejsen bruger endnu flere sociale medier til at finde oplevelser på ferie i Danmark.

”Det er vigtigt at få fortællingerne om Danmark i spil på de sociale medier. I dag bruger turisterne de sociale medier til at spørge om, hvad de skal opleve, hvor de skal spise, og hvor de kan leje en cykel. Og de vil gerne have svar, både fra de professionelle og fra de andre brugere. Og det er en enestående chance for at lære sine målgrupper at kende at tale med dem på de sociale medier,” siger Donna Sandahl Sørensen.

VisitDenmark har én million følgere
VisitDenmark har i dag knap en million følgere på Facebook, Instagram og Twitter. Især Facebook og Instagram bliver brugt i markedsføringen fra VisitDenmark. Der er flest VisitDenmark-følgere på Facebook (657.000 ved udgangen af årets første seks måneder), og i 2018 lykkedes det at hente nye 126.000 følgere på Instagram, så der i dag er 252.000.

Billederne på de to kanaler er brugergenererede, men VisitDenmark sørger for korte fortællende tekster i en uformel tone samt for at involvere destinationer og attraktioner i hele Danmark ved at tagge dem og skabe historier omkring dem.

”Vi poster dagligt som led i vores digitale always-on strategi. Og vi griber alle muligheder for at involvere vores følgere ved at spørge, udfordre, inspirere og overraske dem med vores indhold,” siger Donna Sandahl Sørensen.

Relaterede artikler:

DRF: Det personlige rejsemøde en trend

Kinesisk berømthed skal få flere kinesere til Fyn

Familie og venner er største inspiration til ferierejser