- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Ny dansk rejseindikator analyserer nyeste data

I en coronatid kan historisk data ikke forudsige turisternes rejselyst. VisitDenmark har derfor udviklet et ”dashboard,” der analyserer data til at give overblik over rejselyst på markederne.

Stigninger og fald i smittetal verden over har betydning for rejserestriktioner og rejselyst. Det udfordrer de historiske data, der normalt bruges til at forudsige turisternes adfærd.

Derfor har VisitDenmark skabt et nyt såkaldt dashboard, der kaldes en Rejseindikator, der hver anden uge samler og analyserer aktuel data fra forskellige kilder for at overvåge bevægelser og rejselyst på markederne. Det skriver VisitDenmarks nyhedsbrev.

Rejseindikatoren består af en oversigt over rejserestriktioner, flykapacitet og nøgletal for blandt andet hotelbookinger. Derudover konkluderes der på Google søgetrends på hvert af VisitDenmarks prioriterede markeder, både på rejse generelt og rejse til Danmark. Disse markeder er blandt andet Tyskland, Sverige, Norge, Storbritannien, Holland, Italien og Frankrig samt udenfor Europa også USA.

Rejseindikatoren samler en række nye kilder
”På baggrund af behovet for at vide, hvad der sker lige her og nu, har vi med Rejseindikatoren samlet en række nye kilder, der giver et samlet overblik over udbud og efterspørgsel,” siger Janne Grønkjær Henriksen, marketingdirektør i VisitDenmark, og tilføjer:

”Rejseindikatoren er et værktøj, der løbende udvikles og suppleres med ny data, så det forbliver relevant og kan supportere branchen. Derfor er den også tilgængeligt for alle.”

Rejseindikatoren fra VisitDenmark kan ses via dette link.

Et godt værktøj
VisitAarhus mener, at Rejseindikatoren kan blive et brugbart værktøj for både dem selv og deres partnere.

”Det er helt sikkert et dashboard, som både vi og vores partnere i turismeerhvervet kan gøre brug af. Vi higer efter data, der er så opdaterede som muligt, og særligt set i lyset af covid-19, hvor rejserestriktionerne konstant ændrer sig,” siger Lone Mark Daubjerg, projektchef i VisitAarhus til VisitDenmarks nyhedsbrev og tilføjer:

”Rejseindikatoren kan fungere som en fælles go-to platform, der blandt andet kan hjælpe med at skabe et overblik, når vi planlægger markedsføringsindsatser. Værktøjet rummer stort potentiale, og vi bidrager gerne med sparring i forbindelse med videreudviklingen af den.”

Fredag i næste uge, den 13. november, holder VisitDenmark et webinar om Rejseindikatoren.

Relaterede artikler:

Danskerne vil helst holde ferie i udlandet

Milliarder i nye hjælpepakker til turismeerhvervet

Dansk turisme styrkes i millionaftale om genstart