- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Nye milliarder holder krydstogtgigant flydende

Norwegian Cruise Line, verdens tredjestørste krydstogtrederi, får over to milliarder dollars i ekstra kapital. Det holder NCL i live i mindst 12 måneder, selv uden nye krydstogtsejladser.

Norwegian Cruise Line Holdings har sikret sig over to milliarder dollars i ekstra kapital og det gør NCL i stand til at holde sig flydende mindst 12 måneder, oplyser rederiet, der har hovedkvarter i Miami.

De mange nye penge opvejer delvist, hvad rederiet har tabt siden krydstogter på verdensplan blev indstillet som følge af coronakrisen. Blandt de største nye investorer i NCL er investeringsfonden L Catterton.

Med tilførslen af de nye milliardbeløb har NCL mindst 3,5 milliarder dollars at stå imod med, indtil der igen bliver åbnet for krydstogtsejladser, oplyser NCL.

Udover selve hovednavnet, Norwegian Cruise Line, har moderselskabet, Norwegian Cruise Line Holdings, også varemærkerne Oceania Cruises og Regent Seven Seas Cruises. I alt har NCL-rederierne 28 krydstogtskibe med plads til næsten 60.000 passagerer. Coronakrisen til trods fastholder NCL sine planer om at få tilført de tre varemærker yderligere ni skibe frem mod 2027.

Fjerdestørst i Danmark
En brancheekspert siger til STANDBY.dk, at Norwegian regnes som fjerdestørste sælger af krydstogter til danskerne. Størst er Costa Cruises (ejet af verdens største krydstogtrederi, Carnival), fulgt af italienske MSC Cruises og Royal Caribbean Cruise Line, verdens næststørste krydstogtkoncern.

Men, siger eksperten om de nye milliarder, der er på vej ind på bankbogen hos NCL: ”De beløb svarer nærmest til, hvad NCL allerede har tabt i år. Samtidig har NCL nedskrevet værdien af sin goodwill og har udfordringer med at få udbetalt penge fra kreditkortselskaberne, der ikke vil overføre pengene, før krydstogterne er bekræftet.”

Advarede om økonomisk kollisionskurs
Som alle andre i rejsebranchen er også Norwegian Cruise Line Holdings ekstremt hårdt presset af coronavirussen. Nærmest ingen krydstogtskibe sejler og det er uvist hvornår det vil ske igen – i mellemtiden brænder rederierne dagligt millioner af dollars af på vedligehold af de mange hundrede store og små flydende paladser samt til de besætningsmedlemmer, der skal være ombord.

Norwegian har selv for nylig i en meget åbenhjertig meddelelse til det amerikanske børstilsyn, SEC, Securities and Exchange Commission, oplyst, at rederiet var i fare for ikke at overleve coronakrisen – med mindre der blev pumpet nye milliarder ind, skrev nyhedsbureauet Bloomberg og CNN for få dage siden, inden de nye lån kom på plads.

Relaterede artikler:

Krydstogtrederier med udfordringer og muligheder

Kæmpe krydstogtkoncern får ny storaktionær

Frygter for hele årets danske krydstogtsæson