- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Øget kamp om udlejning af motorhomes

Dorte Kuula, tidligere varemærkedirektør i Marco Polo og MyPlanet, er kommet godt fra start med sit nye firma der udlejer motorhomes i blandt andet USA. Snart udvides markedet.

Dorte Kuula, kendt i rejsebranchen fra otte år som brand director (varemærker og markedsføring) i rejsebureauerne Marco Polo og MyPlanet, har i dag to jobs. Hun er marketingchef i aarhusianske Check Point Travel – og ikke mindst administrerende direktør i sit ganske nye firma, Autocampers.dk

Klik for stort format. Autocamper i berømte Monument Valley mellem Utah og Arizona. Foto: Autocampers.dk

Autocampers.dk henvender sig primært til private kunder på jagt efter en autocamper – eller motorhome – i foreløbig USA, det største marked, samt Canada, Australien og New Zealand.

Snart får Autocampers.dk også Sverige og Norge som nye markeder.

”Efter jeg i sommeren 2017 blev sagt op i Marco Polo og MyPlanet, kom ideen med at formidle udlejning af autocampers,” siger Dorte Kuula til STANDBY.dk – hun kender området fra sin tid i de to rejsebureauer, der blandt andet udlejede autocampers i netop USA, Canada, Australien og New Zealand

Dorte Kuula, der har en uddannelse i statsvidenskab fra Aarhus Universitet og har været rejseredaktør på Jyllands-Posten, har fået en bedre start end forventet med Autocampers.dk – firmaet var køreklar sidste forår og det første regnskabsår gav et overskud på 150.000 kroner; Dorte Kuula ønsker ikke at oplyse omsætningen.

”Jeg har nok altid været lidt forelsket i tanken om at udleje autocampers via nettet, der findes ikke noget specialbureau med ekspertise alene på dette område. Dette har ingen vist tænkt på, men vi har nu gjort muligheden tilgængelig – selv om jeg godt ved, at nogen vil se vores firma som et slags angreb på eksisterende rejsebureauer med speciale i for eksempel kør-selv rejser i USA,” siger Dorte Kuula.

Hun har Autocampers.dk sammen med blandt andre sin storebror, Søren Kuula, der er datalog og IT-ansvarlig og som skriver og sender koder i databaserne, hvorefter systemet lokaliserer de angiveligt bedste priser til kunderne.

10-15 procent af markedet
”Vi mener, at vi kan tilbyde leje af autocampers billigere end rejsebureauerne. Vi har ingen huslejeudgifter og har gode aftaler med de store internationale formidlere af motorhomes,” siger Dorte Kuula, der i år forventer at Autocampers.dk kan udleje op mod 400 mobilhomes i primært USA.

Det vil være 10-15 procent af det danske marked som Dorte Kuula anslår er på op mod 4.000 om året i primært USA. Hun tilføjer, at firmaet ikke har planer om også at udleje normale personbiler. ”Autocampers.dk har et meget clean koncept,” siger hun.

Samtidig med at hun står i spidsen for Autocampers.dk, er Dorte Kuula også marketingchef for det aarhusianske rejsebureau Check Point Travel – hvor hendes mand, Henrik Særmark-homsen, er administrerende direktør.

”Men der er ingen konfliktinteresser, for CheckPoint er er specialist i eksotiske rundrejser og badeferier og udlejer praktisk talt ikke autocampere,” siger Dorte Kuula og tilføjer, at hendes Autocampers.dk primært er oppe mod rejsebureauer som Benns i Holstebro, FDM Travel, MyPlanet, Risskov Rejser i Randers og USA Rejser i København.

Relaterede artikler:

Stort dansk rejsebureau skifter chef

Rejsebureau klar med messe til down under

Stort rejsebureau øger fokus på kerneforretningen