- STANDBY.DK - https://standby.dk -

PR-bureau åbner analysefirma for rejsebranchen

PR-og kommunikationsbureauet Related samler analysekoncepter i ny global virksomhed, Travellyze, der skal sælge bred indsigt i turisters rejseadfærd til aktører i rejsebranchen.

Analysekonceptet Travellyze er allerede solgt til ni markeder foruden Norden, og forventningen er at være på 25 markeder næste år – og i verdens 50 største outbound-markeder i 2025.

Baggrunden for Travellyze er, ifølge en pressemeddelelse fra Related, at i en tid, hvor globale rejsemønstre er under forandring, er behovet for indsigt og viden om turisternes adfærd og præferencer større end nogensinde.

”Vi oplever stor efterspørgsel på vores analyseprodukter i denne tid, både fra destinationer, der vil vide mere om deres varemærke, deres markedsposition og deres nuværende og potentielle målgrupper – men også fra andre bureauer rundt om i verden.

Især de PR- og repræsentationsbureauer, vi samarbejder med, har været hurtige til at se fordelene i konceptet. Indtil nu har vi solgt Travellyze-konceptet til ni markeder foruden Norden, heriblandt verdens tredje og fjerde største turismemarkeder, Storbritannien og Tyskland,” siger Henrik Koch, ejer af og direktør i Related – og nu også datterselskabet Travellyze.

Rapporter om specifikke målgrupper
Travellyze tilbyder, skriver Related, skræddersyede rapporter om turisters rejseadfærd og præferencer samt deres holdninger til en eller flere destinationer.

Disse kan leveres i en rapport fra Travellyze-teamet – eller man kan købe adgang til Travellyze-systemet online og selv trække data. Al data indsamles i samarbejde med professionelle analysefirmaer i de pågældende markeder, oplyser Related.

”I Travellyze kan man eksempelvis få svar på, hvor de rejsende finder inspiration, hvordan de helst booker, hvordan de helst vil transportere sig og overnatte, hvad der er vigtigt for dem ved valg af rejsemål, deres rejsebudget og hvilke destinationer de gerne vil besøge,” siger Henrik Koch.

Skabt til rejsebranchen
Modsat andre analyse-services er Travellyze unikt, fordi det er skabt specifikt til rejsebranchen og med udgangspunkt i destinationerne og aktørernes behov; i stedet for med udgangspunkt i allerede tilgængelig data, oplyser Related.

”Flere systemer kan analysere big data inden for rejsebranchen. Men de fleste af disse løsninger er skabt af nogen, der har set indtjeningsmuligheder i, hvad der ofte er et biprodukt af onlinebookinger.

Travellyze er relevant for destinationer, fordi det er skabt ud fra et reelt behov,” siger chef for strategi og udvikling hos Travellyze, Chris Pomeroy, der også er direktør for bureauet Interface Tourism Spain.

I øjeblikket har Travellyze data omhandlende turister fra Norden samt Storbritannien, Tyskland, Holland, Spanien, Frankrig og Italien.

Related repræsenterer mange destinationsselskaber
Related, der blev grundlagt i 2003 og har kontorer i Aarhus og Stockholm, repræsenterer på det nordiske marked blandt andet Dubai Tourism, Visit Portugal, VisitFlanders i Belgien, Tourism Ireland, Malta Tourism Authority, Croatia National Tourist Board og Jamaica Tourist Board.

Relaterede artikler:

Ny dansk rejseindikator analyserer nyeste data

Rykker Københavns rejsemesse til oktober næste år

Dansk repræsentationsbureau ansætter turistchef