- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Prinsesse åbnede dansk juleudstilling i Paris

TURISME: Det berømte franske stormagasin Le BHV Marais har Danmark som årets juletema under temaet ”God jul! Joyeux Noël danois.”

”God jul! Joyeux Noël danois,” juleudstillingen på forsiden af stormagasinet Le BHV Marais. Foto: Anthony Ghnassia.

TURISME: Det berømte franske stormagasin Le BHV Marais har Danmark som årets juletema under temaet ‘God jul! Joyeux Noël danois’.

Udstillingen blev åbnet af prinsesse Marie, der tændte julebelysningen. Den danske julesatsning hos Le BHV Marais markeres med vinduesudstillinger inspireret af H.C. Andersens eventyr ud mod den travle Rue de Rivoli, og danske produkter har prominent plads på alle etager i stormagasinet.

Gennem udstillingens seks uger kan kunderne besøge en moderne julestue i stormagasinet i form af ‘Petite Maison du Danemark’, hvor danske juletraditioner præsenteres i form af workshops med adventskranse, papirklip og kagebagning samt et arbejdende guldsmedeværksted.

“Le BHV Marais har valgt at fokusere på Danmark og det berømte begreb ‘hygge’. Danmark er trendy, og franskmænd og danskere har mange fælles værdier som fællesskab, komfort og enkelhed,” siger Sébastien Willery, kunstnerisk direktør hos BHV Marais.

Det franske svar på Magasin du Nord
Ifølge VisitDenmark kan BHV Marais sammenlignes med danske Magasin du Nord. ”Juleudstillingen rammer lige i hjertet af Paris. Det er et scoop, at det mest kendte stormagasin i Paris vælger Danmark som sit juletema. Det vil styrke franskmændenes viden om Danmark og forhåbentligt også deres rejselyst,” siger VisitDenmarks markedschef i Frankrig, Ghita Scharling Sørensen.

Den danske prinsesse Marie åbnede juleudstillingen i Le BHV Marais. Foto: Anthony Ghnassia.

Samarbejde med den danske ambassade
I arbejdet med at skabe jul i det franske stormagasin har BHV Marais inddraget den danske ambassade i Paris, Maison du Danemark (Det Danske Hus) på Champs-Élysées og VisitDenmark som partnere. Ambassaden og VisitDenmark har bidraget med idéer og indhold for at sikre en autentisk dansk oplevelse med ægte julestemning.

De mange aktiviteter i stormagasinet i Paris akkompagneres af en kampagne i Paris, et trykt katalog i 500.000 eksemplarer med fokus på Danmark og en omfattende kampagne på sociale medier og andre digitale platforme. For at tydeliggøre turismedelen yderligere samarbejder VisitDenmark med Galerie Lafayette, som ejer Le BHV Marais, om pakkerejser til Danmark.

Dansk jul – c’est chic
Stormagasinets valg af Danmark som årets juletema er udtryk for en stigende interesse i Frankrig for Danmark, dansk kultur og livsstil. Interessen kan blandt andet spores inden for turismen, hvor de franske overnatninger i Danmark steg med 15,5 procent sidste år. Der var sidste år 200.000 franske overnatninger i Danmark, hvor franskmændene brugte 764 millioner kroner. Som storbyturister i København bruger franskmændene i snit 1.900 kroner i døgnet på blandt andet indkvartering.

Også den danske ambassade i Paris mærker voksende interesse. ”Danmark opfattes som et moderne land, hvor miljøbevidsthed, høj livskvalitet og social retfærdighed går hånd i hånd med økonomisk succes. Dette kombineret med vores styrke inden for designområdet har gjort, at vi var et oplagt land for Le BHV Marais at have som partner på dette projekt,” siger den danske ambassadør i Frankrig, Kirsten Malling Biering.

Relaterede artikler:

Paris viser flaget i Skandinavien

Kongeligt besøg på ny fødevareudstilling

Tivoli bruger millioner på julesæsonen