- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Qatar Airways har øget fokus på Norden

”Det ville være en stor hjælp for navnlig vores personale i lufthavnene, hvis rejsebureauer kan oplyse passagerernes mobilnumre når de booker deres billetter. På den måde kan vi nemt og hurtigt give passagerne besked om gate-ændringer, forsinkelser, ombookinger og så videre.”

Det sagde landechef for Qatar Airways, Pia Lind, da hun torsdag gav en kort præsentation af det hastigt voksende flyselskab. Det skete ved PATA (Pacific Asia Travel Association) Danmarks generalforsamling på Royal Hotel i København, som Oneworld-medlemmet var sponsor for. Rejsebureauerne booker langt den største del af Qatar Airways’ passagerer.

Fra 4 til 61 ugentlige flyvninger
Pia Lind fortalte, at det til marts er ni år siden Qatar Airways åbnede sin første rute til Norden – fire ugentlige Airbus A319 med plads til 120 passagerer fra Doha, hovedstaden i Qatar, til Københavns Lufthavn. Dengang havde Qatar Airways på verdensplan kun omkring 80 destinationer – i dag er tallet fordoblet.

Alene til Københavns Lufthavn har flyselskabet i dag 18 ugentlige flyvninger med typisk Airbus A350 eller de større Boeing B777 med plads til fra omkring 250 til over 350 passagerer. Der er to daglige afgange alle dage og fire gange om ugen også en tredje flyvning. Sidste år var Qatar Airways 17. største flyselskab i Københavns Lufthavn med næsten 316.000 passagerer, en stigning på over 11 procent i forhold til 2017.

I dag har Qatar Airways – foreløbig – 61 ugentlige flyvninger til Norden. Udover de 18 til København, 14 til såvel Stockholm som Helsinki, ti til Oslo og senest den nye rute til Gøteborg, der åbnede i december med fem ugentlige Boeing B787 Dreamliner flyvninger med 22 sæder på Business Class og 232 på Economy Class.

”Der kommer måske inden længe daglige afgange til Gøteborg,” sagde Pia Lind – og sagde efter sin præsentation til STANDBY.dk, at der endnu ikke var nogen meldinger om en mulig rute mellem Doha og Billund Lufthavn, Danmarks næststørste lufthavn.

Mere skift mellem flytyper
En anden nyhed fra Qatar Airways er, at selskabet har øget sit fokus på at have de rette flytyper til de enkelte ruter. Er efterspørgslen og bookingerne større i en periode kan der indsættes større fly, i perioder med mindre efterspørgsel kan der skiftes til mindre flytyper.

”Vi vil i stigende grad optimere flytyperne efter efterspørgslen, meget mere end vi har gjort tidligere,” sagde Pia Lind og tilføjede, at Qatar Airways også vil kigge mere på om nogle destinationer skal være helårlige eller blot sæsonruter. Som eksempel nævnte hun Krabi i Thailand, der kunne være en sæsonrute med kun flyvninger i højsæsonen.

Men uanset flytypen, så tilbyder Qatar Airways fortsat gratis mad og drikke, også alkoholiske, at der ikke skal betales for at vælge bestemte sæder og så videre til sine rejsende på economy.

Qatar Airways’ landechef fortalte også de cirka 85 deltagere til PATA-sammenkomsten, at rejsebureauerne med fordel kan samarbejde med incomingbureauet Discover Qatar, der blandt andet giver særpriser til tilmeldte rejsebureauer med kunder i selve Qatar.

Den absolutte hovedpart af passagererne med Qatar Airways mellemlander blot i den store nye lufthavn i Qatar, inden de fortsætter til nogle af selskabets mange destinationer. Blandt de mest efterspurgte ruter fra danskere og sydsvenskere, der flyver med Qatar Airways ud af Københavns Lufthavn, er Bali, Thailand, Vietnam, Australien, Indien og Maldiverne.

25 nye destinationer
Der var kun et enkelt spørgsmål fra salen til Pia Lind. Det drejede sig om den ømtålige situation mellem Qatar og ikke mindst naboerne i Saudi-Arabien. Det er en højpolitisk affære, hvor saudierne og nogle af deres partnere mener, at styret i Qatar støtter grupperinger i Mellemøsten som saudierne ser som terrorgrupper ligesom Qatar har et tæt forhold til Iran, et land saudierne ikke er på julekort med.

Som led i konflikten mellem Qatar på den ene side og Saudi-Arabien – samt blandt andet De forenede Arabiske Emirater med blandt andet Dubai samt Bahrain på den anden – har Saudi-Arabien siden sommeren 2017 forbudt Qatar Airways at flyve til lufthavne i Saudi-Arabien samt at overflyve saudisk luftrum.

Som reaktion på de tvangslukkede ruter til for eksempel Saudi-Arabien, åbnede Qatar Airways i stedet sidste år 25 nye destinationer, blandt andet den nævnte til Gøteborg.

Qatar skal nok klare sig økonomisk, det er for største eksportør af naturgas og verdens 11. største producent af olie.

Investerer i andre flyselskaber
Også Qatar Airways har en velspækket tegnebog, og investerer blandt andet i andre flyselskaber. Senest har Qatar Airways købt fem procent af et af Kinas største flyselskaber, China Southern Airlines.

Qatar Airways ejer i forvejen 20 procent af International Airlines Group med blandt andet British Airways, ti procent af sydamerikanske LATAM Airlines Group, 49 procent af Air Italy og 9,9 procent af Cathay Pacific fra Hong Kong.

Relaterede artikler:

Qatar Airways havde ny flyvende luksus i København

Mistænkt svindler til Danmark med Qatar Airways

Helsinki og Beijing højdespringere i Københavns Lufthavn

Flemming Sonne stopper hos Thai Airways