- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Rejsebureaudirektør bliver konsulent

Efter direktørjobs hos for eksempel Apollo Rejser, FDM Travel og Brøndby IF bliver Jan Lockhart seniorrådgiver i konsulentfirma. "Jeg har haft mange opgaver med varme kogeplader," siger han.

Jan Lockhart har været vidt omkring i den danske rejsebranche – fra guide til rejsebureaudirektør; nu bliver han seniorrådgiver i CX-konsulenthuset Meng & Company; CX står i denne forbindelse for Customer Experience.

Meng & Company har en stigende tilgang af kunder som blandt andet ønsker eftersyn af deres strategier og en mere simpel og værdiskabende implementering. Derfor har konsulenthuset med adresse i Rungsted nord for København hyret Jan Lockhart som seniorrådgiver. Tiltrædelsen sker i en glidende overgang og med fuld effekt fra nytår.

”Jeg har i mange år kendt Henrik Meng og hans partner, Karsten Koch. Meng & Company har ikke historisk mange kunder i rejse- og oplevelsesbranchen, men er rigtig dygtige indenfor blandt andet detailbranchen. Og her kan der bruges mange elementer, jeg kender fra rejsebranchen,” siger Jan Lockhart til STANDBY.dk og tilføjer:

”Jeg glæder mig meget til de nye opgaver hos Meng & Company; jeg har gennem årene i rejsebranchen haft mange ressourcekrævende opgaver; nu ser jeg frem til at stå for rådgivning fremfor daglig drift med opgaver med varme kogeplader i forskellige sammenhænge. Med fra rejsebranchen har jeg mange erfaringer til mit nye job.”

Fra rejseleder til administrerende direktør
Jan Lockhart startede i rejsebranchen sidst i 1980’erne som guide i daværende Tjæreborg Rejser, fulgt af også daværende Larsen Rejser inden han i fire år fra 1997 stod i spidsen for charteroperationerne hos FolkeFerie.dk

I 2002 blev Jan Lockhart for første gang et af de store navne i rejsebranchen. Managing Director for Kuoni i Danmark, stod der på visitkortet. Det var i den periode, hvor schweiziske Kuoni voksede stort i Skandinavien. I Danmark med opkøb af mindre charterbureauer som Larsen Rejser, Simons Charter, Herning Charter og Falk Lauritsen Rejser. Hertil kom rejsebureauer som Dane Tours og Kisbye, der også blev indlemmet i porteføljen, hvorefter navnene blev afmonteret.

Jan Lockharts virke hos Apollo Kuoni, det nuværende Apollo Rejser, varede ti år til 2011. Han skiftede til noget, der stadig står hans hjerte nært: Fodboldklubben Brøndby IF og jobbet som administrerende direktør. Men klubben havde masser af problemer i og udenfor fodboldbanen. Så allerede i juni 2012 var det slut for Jan Lockhart i Brøndby, ”men jeg lærte en masse, herunder håndtering af modgang,” sagde han bagefter.

Efter Brøndby-tiden fik han et lille comeback hos Apollo, hvor han var ”Senior Advisor” for Apollos forsøg på at skabe en pendant til Club La Santa, nemlig Playitas på Fuerteventura.

I 2013 blev Jan Lockhart administrerende direktør for FDM Travel, men stoppede to år senere ”efter gensidig overenskomst.” Senere i 2015 blev han direktør for USATours, der senere blev del af NG Travel Group.

I maj sidste år skiftede Jan Lockhart til islandske Primera Travel Group som direktør for dets svenske rejsebureau, Solresor. Flyselskabet Primera Air var ligesom blandt andet danske Bravo Tours en del af Primera Travel Group, som efter konkursen i oktober i år hos Primera Air skiftede navn til TravelCo Nordic.

”Jeg kom til Solresor for at få løst det problem, at det var kraftigt tabsgivende. Vi løste blandt andet problemet ved at overføre nogle af dets aktiviteter til Danmark, hvor Solresor kom under samme konstellation som Bravo Tours. Dermed havde mit job i Solresor en vis udløbsdato, men jeg arbejder for dem til årsskiftet, hvor jeg bliver fuldtidsansat hos Meng & Company,” siger Jan Lockhart og tilføjer:

”Jeg kendte absolut ingenting til problemerne i Primera Air, også fordi jeg havde været ude af den daglige drift af Solrsor siden i sommer. Men når jeg kigger på rejseselskaberne i det nuværende TravelCo Nordic, så mener jeg, at de har rigtig gode perspektiver.”

Mere eller mindre gennemtænkte strategier
Hos Meng & Company skal Jan Lockhart kvalitetssikre kundernes strategier og rådgive dem i forretningsudvikling. Han har gennem mange år som topchef set talrige eksempler på gennemtænkte og velimplementerede strategier, men også det modsatte. Og de fejltrin, ledelser begår, når de får udarbejdet strategier, kan blive meget dyre i længden.

”Fejltrinene er forskellige, men de mest hyppige er, at man enten ikke har en sammenhængende strategi, at man har en unødvendigt kompleks strategi eller en ringe implementering af strategi. Derfor er det tit en stor hjælp, at man får gået strategierne efter i sømmene og kvalitetssikrer dem, inden man måske løber videre ud af det forkerte spor og sætter de forkerte indsatser i gang,” siger Jan Lockhart.

Mange kunder fra turismesektoren
Meng & Company rådgiver også kunder fra turismesektoren, deriblandt Fårup Sommerland. Konsulenthuset er specialiseret i service, kundeoplevelser og medarbejderengagement, siger direktør Henrik Meng og fortsætter:

”Den ægte, empatiske og engagerede service er et konkurrenceparameter, vores mange nye kunder skal levere på. De har brug for den bedste og mest værdiskabende rådgivning og den kan de uden tvivl få af Jan.”

Relaterede artikler:

Jan Lockhart ny direktør for Solresor

Fløj fra millionregninger

Rejsebureau køreklar med nyt feriekoncept