- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Rejsebureauer købte flybilletter for rekordbeløb

Samlet købte bureauerne i Danmarks Rejsebureau Forening sidste år flybilletter hos medlemmerne af IATA (International Air Transport Association) for 10,9 milliarder kroner. Det svarede til en stigning i IATA-salget på lige over to procent – og udgjorde cirka halvdelen af den samlede omsætning i 2017 hos medlemmerne af DRF.
IATA er brancheorganisation for hovedparten af verdens flyselskaber. De omkring 280 IATA-medlemmer flyver over 80 procent af verdens passagertrafik.

Salget i 2017 af flybilletter til rejsebureauerne i DRF var 10. år i træk, ”hvor der er omsat for mere i danske IATA-rejsebureauer end i det foregående år – og dette på trods af, at priserne på en gennemsnitlig flybillet i 2017 igen faldt i forhold til det foregående år (2016),” skriver Danmarks Rejsebureau Forening i sin netop udgivne årsberetning.

I konkrete tal var væksten i omsætningen i 2017 på 2,1 procent i forhold til 2016, en stigning på 224 millioner kroner. Som i tidligere år er der igen tale om, at der er udført flere transaktioner i IATA-bureauerne i Danmark end i det foregående år, skriver DRF og tilføjer:

”DRF vurderer, at der er udstedt mindst fire procent flere flybilletter i Danmark i 2017 forhold til 2016. Den positive udvikling i salget af flybilletter fortsatte dermed ufortrødent i 2017.”

Airberlin blev største tab
Det største tab på et enkelt flyselskab i forbindelse med en konkurs sidste år kom med krakket hos airberlin, der stoppede med at flyve ved udgangen af oktober sidste år. Ifølge Rejsegarantifonden kostede krakket i airberlin fonden mindst en million kroner – tallet kan dog stadig blive større. Det foreløbige beløb dækker de cirka 50 strandede danske flypassagerer, der måtte transporteres hjem på fondens regning, samt de passagerer, der ikke kom afsted.

Danske rejsende kan – selv om de kun havde købt flybillet med airberlin – få kompensation via Rejsegarantifonden. Det sker via de to kroner, som alle flybilletter for afrejsende passagerer fra danske lufthavne siden 2015 har indbetalt til den såkaldte ’nødfond’ – eller Flyfondskassen, som er på over 50 millioner kroner. De rejsende har dog en selvrisiko på 1.000 kroner.

airberlin-kunderne har seks måneder efter konkursen, det vil sige til 1. maj i år, til at anmelde krav til fonden. Dermed kan Rejsegarantifonden stadig få henvendelser fra danske rejsende med ubrugelige airberlin-billetter, hvorved nødfondens samlede tab kan blive større end den anslåede en million kroner. Nødfonden blev etableret for at sikre, at danske rejsende ikke strandede i udlandet, hvis deres flyselskab krakkede.

Relaterede artikler:

Genvalg til bestyrelsen i DRF

IATA advarer atter rejsebureauer mod fup-mails

Fordobling af flypassagerer