- STANDBY.dk - https://standby.dk -

SAS vil da ikke være fødelinje til Lufthansa

Engang var de bedste venner, det er de ikke mere. Derfor tog Aarhus Lufthavns chef, Peter Høgsberg, alvorligt fejl, da han og arbejdsgruppen insisterede på SAS-rute fra Aarhus til München.

Da SAS og Lufthansa sidst i 1990’erne indgik en joint venture med SAS’ daværende koncerndirektør Vagn Sørensen som fødselshjælper, plastrede de næsten al rutetrafik fra Alperne til Nordkalotten til med deres fælles fly og forbindelser. Derefter delte de på bundlinjen, som man gør i et joint venture.

Det gør de ikke i dag, hvor de flyver deres egne ruter mellem Tyskland og Skandinavien i benhård konkurrence. De er ganske vist begge medlemmer af Star Alliance, men tro ikke, at det betyder nogen form for kærlighed. Det er der mange eksempler på.

Derfor var det en afgørende fejl, da lufthavnsdirektør Peter Høgsberg sammen med en aarhusiansk følgegruppe trumfede igennem, som det i en række artikler er beskrevet i CHECK-IN.dk, at SAS i forbindelse med en ny lufthavnsaftale skulle starte en rute til München.

Dengang i stedet for til Manchester, som SAS ønskede. Om det havde betydet samme pauvre resultat som til München, som man kunne læse i går på CHECK-IN.dk, er for så vidt underordnet.

Ingen helhjertet opbakning
Det afgørende er, at SAS naturligvis ikke helhjertet gik ind for München, og det viser sig nu.

Naturligvis sender SAS ikke frivilligt sine passager ned i favnen på stribevis af Lufthansas langruter frem for selv at beholde dem så længe som muligt, og sende dem med indenrigsfly til København og derfra videre med SAS’ egne langrutefly.

I forvejen er der hård kamp om forretningsrejsende ud af Jylland fra Aalborg og Billund til Amsterdam samt fra Billund til Frankfurt, London-Heathrow og Paris.

SAS har lovet et samarbejde med Aarhus. Men som Peter Høgsberg siger: ”Jeg har den opfattelse, at når vi er med til at betale, kan vi godt tillade os at stille krav til, hvad der passer os, så længe det giver økonomisk mening for SAS.”

Bayern München eller AGF
Det har han helt ret i. Der er bare det ved det, at det ikke giver økonomisk mening for SAS med ruten til München. Og hvis passagererne ikke skal videre fra München, hvad skal de så? Tage til Oktoberfest, som de selv har med Aarhus Festuge derhjemme. Rejse ned og se Bayern München spille, når de selv har AGF?

Det er svært at opfinde nye ruter i luftfart i dag. Der står mange analytikere parate til for en god betaling at fortælle, hvor man bør sætte ind. Men det er dog først og fremmest flyselskaberne selv, der har mest forstand på det valg, og ikke mindst deres salgsafdelinger, der ved, hvilken destination de vil få mest ud af at sælge billetter til.

Seks millioner kroner til Københavns Lufthavn
Nu har Københavns Kommune lige i sit kommende budget vedtaget at give seks millioner kroner til Københavns Lufthavn for at få flere internationale ruter, men man skal formentlig ikke vente, at kommunen vil være med til at bestemme, hvilke ruter der skal satses på.

Jeg har stor respekt for den fight, der foregår fra Peter Høgsberg & Co. for tiden for at udvikle Aarhus Lufthavns trafik, men hvorfor trække pinen ud. Der er da også andre attraktive destinationer, som er mere spændende end München, der er totalt domineret af Lufthansa.

Relaterede artikler:

Lufthansa tilfreds med nye A380-ruter fra München

Flest direkte ruter fra Frankfurt

Lufthavnsterminal runder 30 millioner passagerer