- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Tid til forandring – hvordan kommer vi videre?

AKTUEL KOMMENTAR: ”Det er tid til, at virksomhederne og forretningsrejsebureauerne overvejer, hvordan fremtidens rejser og mødekultur udvikler sig de kommende år,” skriver Per Markussen.

Af Per Markussen, seniorrådgiver hos businesstravelconsult.dk

Virksomhederne er desperate for at få deres folk ud at rejse igen, så de kan besøge kunder eller opsøge nye markeder.

Desværre ser det ud til, at rejserestriktionerne er kommet for at blive en rum tid endnu. Udover restriktionerne forventer mange også, at den nye adfærd og mødekultur, som følge af pandemien, er kommet for at blive.

Zoom har for eksempel under pandemien været benyttet 300 millioner gange hver dag til virtuelle møder. I et interview med New York Times udtaler Bill Gates ”at forretningsrejser og kontorarbejde ikke vil returnere til samme niveau som før pandemien.” Han vurderer, at 50 procent af forretningsrejserne vil falde brat og 30 procent af dagene på kontoret bliver erstattet af hjemmearbejde.”

Derfor er det måske tiden til, at virksomhederne og forretningsrejsebureauerne (TMC’s) overvejer, hvordan fremtidens rejser og mødekultur udvikler sig de kommende to-tre år.

Allerede inden coronakrisen var ”hotte” forandringer på vej
Allerede inden Corona-pandemien var der nogle ”hotte” forandringer på vej, blandt andet et stigende fokus på ”Duty of care”/bæredygtighed, den rejsendes produktivitet og glæde, samt alternative bookingformer via Artificial Intelligence (AI).

Hvad ligger der bag disse forandringer og hvordan mener jeg, at dette kan løses på en for både virksomhedernes Travel Management og TMC’s en positiv måde?

Duty of care og bæredygtighed… Ansvar for den rejsende, ikke kun legalt men også dennes familie, når medarbejderen er på rejse, er et meget vigtigt duty of care-element.

Derfor må virksomhederne implementere og vedligeholde et risk management-program for deres rejsende medarbejdere. Det kræver et bredere engagement i virksomheden, der ikke kun omfatter den rejseansvarlige, men også HR, IT, topledelsen og ikke mindst virksomhedens TMC.

Jeg ser endda et potentiale i, at TMC’s og risk managementfirmaer arbejder tættere sammen eller tilmed fusionerer.

Flyskambevægelsen, der startede i 2019, er kun en af årsagerne til, at virksomhederne er kommet under pres for at kunne levere et ”grønt” regnskab over deres klimaaftryk i forbindelse med deres rejseaktivitet.

Det er ikke kun flyskambevægelsen, men også de ansatte, der lægger pres på virksomheden, om at foretage miljøbevidste rejser. Fremtidens medarbejdere vil spørge ind til den ”grønne” rejsepolitik ved en ansættelsessamtale.

Fokus på den rejsendes produktivitet og glæde
Moderne virksomheder betragter ikke længere rejser som et omkostningscenter, hvor hovedformålet er at reducere omkostninger fra år til år. Deres leverandøraftaler har opnået næsten optimal værdi og nu fået flyttet deres fokus til at skabe toplinje-indtægter og opnå mere holistisk værdi.

I sidste ende koges det ned til den rejsendes oplevelse og produktivitet, der understøtter virksomheden. Det bliver endnu vigtigere, at tiltrække og fastholde de bedste medarbejdere og holde dem produktive, glade og sunde.

Dette opnås blandt andet ved at have en rejsepolitik med fokus på disse værdier, der samtidigt giver et investeringsafkast til virksomheden.

Alternative bookingformer
Artificial Intelligence (AI) vil transformere booking af rejser til et intelligent computersystem, der kan udføre de opgaver, der tidligere krævede menneskelig intelligens.

TMC’s må ændre deres ”value proposition” og skal udvikle sig hurtigt med kunstige intelligensplatforme (AI), der fungerer som den første kontakt med kunden, ikke kun til booking eller disruption, men til alle rejseforespørgsler.

I fremtiden bliver TMC’s value proposition duty of care ved disruption eller i nødsituationer, som for eksempel ved civilt oprør eller epidemi. De skal også fungere som kundens ”forsikrings-police” i, at de rejsende overholder virksomhedens rejsepolitik.

Jeg håber, at mine synspunkter bidrager til, at flere åbner deres øjne og indleder en kreativ og konstruktiv debat, om fremtiden for vores spændende branche.

Relaterede emner:

Koncern reducerer firmarejser for miljøets skyld

Risikofirma kigger på risici ved rejser i år

DBTA skal også holde fokus på miljøhensyn