- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Fløj fra millionregninger

Konkursboet i krakkede Primera Air har kun kendte værdier for under en million kroner. Tre aktører gør hver krav på omkring 20 millioner kroner fra konkursboet.

Ledelsen og bestyrelsen for Primera Air, der officielt krakkede 2. oktober, efterlod en meget tom pengekasse. Kreditorerne har krav på omkring 913 millioner kroner – men der er nærmest ingen penge.

Ved konkursen i Primera Air oplyste flyselskabet til skifteretten, at der var 5,1 millioner kroner på en konto i Sydbank. Kuratorerne har dog kun fundet 250.000 kroner. Men der blev i dagene efter konkursen trukket beløb fra kontoen. Ellers har kuratorerne blot fundet en ældre Audi, som er blevet solgt for 150.000 kroner. Der er i bedste fald en million kroner i kontanter i konkursboet.

Dette fremgik af onsdagens møde i Sø- og Handelsretten i København.

Her var der mødt 14 advokater, herunder de udpegede kuratorer, fra en række af kreditorerne efter Primera Airs konkurs. Men de blev på ingen måde stillet i udsigt, at deres klienter skulle gøre sig håb om at se nogen penge. Skifteretten udpegede ved konkursen et såkaldt kuratel: advokat Finn Lynge Jepsen fra advokatfirmaet Elmann, advokat Morten Hans Jakobsen fra advokatfirmaet Gorrissen Federspiel og advokat Henrik Sjørslev fra advokatfirmaet DLA Piper.

Alene kuratellets foreløbig advokatregning er på 2,2 millioner kroner.

Kuratorerne har inddelt kreditorerne i fem grupper: lønmodtagerne, for eksempel medlemmerne af Flyvebranchens Personaleunion, FPU; ejerne af Primera Airs leasede fly; regnskaber mellem selskaberne i Primera Air-koncernen fordelt mellem Island, Danmark og Letland; leverandørerne til Primera Air samt forbrugerne med for eksempel mistede flybilletter.

Et dansk og et lettisk flyselskab
Islandske Primera Air havde to flyselskaber, Primera Air Scandinavia på dansk register, og Primera Air Nordic, der var registreret i Letland.

Passagerer går ombord i fly fra Primera Air i Aarhus Lufthavn i 2014. Foto: Aarhus Lufthavn.

Begge hørte under Primera Travel Group – det samme gjorde flere nordiske charterrejsebureauer, blandt andet danske Bravo Tours. Kort efter konkursen hos Primera Air skiftede Primera Travel Group dog navn til TravelCo Nordic.

På dagens møde i Sø- og Handelsretten oplyste advokat Carsten Ceutz på vegne af Rejsegarantifonden, at fonden formentlig ville ende med et krav på mindst 10 og op til 20 millioner kroner mod Primera Air.

Pengene dækker fondens udgifter til at få transporteret passagerer med returbillet til Danmark hjem, hvis de var udrejst med en flight only-billet fra Primera Air. Hertil kommer endnu ikke afrejste Primera Air-passagerer, der havde købt flybilletter til over 1.000 kroner – der er 1.000 kroner i selvrisiko.

I retslokalet var også advokat som repræsentant for Gate Group, den store globale flycateringkoncern; her var Primera Air fløjet fra en samlet regning på 22,8 millioner kroner.

Og advokat for FPU, Flyvebranchens Personale Union, Jan Gloggengieser Gam, meddelte et krav på 18 millioner kroner til dækning af tilgodehavender fra 112 FPU-medlemmer i form af tidligere cockpit- og kabineansatte hos Primera Air.

Der var blandt andet også krav fra et udenlandsk rekrutteringsbureau, Asta Aviation, fra et datterselskab tilhørende Paris’ lufthavne samt fra en islandsk bank.

Tilbageholder data om Primera Air
”Det er et på mange måder usædvanligt konkursbo; det efterlader nærmest ingen aktiver, det har ikke haft nogen ledelse i Danmark og der er nærmest ingen tilgængelige data,” sagde advokat Henrik Sjørslev på vegne af kuratel-advokaterne.

Netop manglen på basale informationer om Primera Air er et stort problem for kuratorerne. Informationerne findes, men er hos en islandsk IT-leverandør, der ikke er særlig interesseret i at samarbejde om udlevering af disse før firmaet får sit tilgodehavende fra Primera Air.

Nogle penge har den islandske IT-leverandør dog fået, det var fra de leasingselskaber, der ejede flyene i Primera Airs danske datterselskab, Primera Air Scandinavia. Udbetalingen af disse var nødvendige for at papirarbejdet omkring flyene kunne afsluttes. De otte Boeing B737-fly er netop returneret til leasingselskaberne.

Samtidig gør det også arbejdet med konkursboet efter det dansk registrerede Primera Air-flyselskab vanskeligt, at Primera Air havde et lettisk søsterselskab. Det er også under konkursbehandling, men advokat Henrik Sjørslev oplyste retten om, at Letland ikke er på samme omgangshøjde når det gælder konkursboer som det er tilfældet i Vesteuropa, sagde han under sit indlæg.

Krav mod bestyrelsen
Ved Primera Airs konkurstidspunkt var Hrafn “Krummi” Thorgeirsson administrerende direktør i PAS A/S, mens Andri Már Ingólfsson (ejeren af Primera Air-gruppen), Sveinn Ragnarsson og Peder Hornshøj (administrerende direktør i danske Bravo Tours) udgjorde bestyrelsen. Peder Hornshøj har flere gange afvist, selv om han var bestyrelsesmedlem, at have haft kendskab til økonomien i det nu krakkede flyselskab.

Andri Már Ingólfsson ejer Primera Travel Group, der efter konkursen hos sit flyselskab Primera Air, har taget navneforandring til TravelCo Nordic. Arkivfoto: Preben Pathuel.

”Findes der en bestyrelsesansvars forsikring,” spurgte Rejsegarantifondens advokat, Carsten Ceutz, på onsdagens møde i Sø- og Handelsretten.

”Den findes,” bekræftede kurator-advokat Henrik Sjørslev, men detaljer om for eksempel dækningen af bestyrelsesmedlemmernes ansvarspådragende handlinger ligger også i det islandske IT-firma. Henrik Sjørslev sagde, at det ikke kunne afvises, at der kunne komme krav mod Primera Airs nu tidligere ledelse – men det kræver blandt andet adgang til de indefrosne islandske data.

Mødes igen om 2-3 uger
Efter afslutningen af dagens møde i Sø- og Handelsretten sagde kuratoradvokat Henrik Sjørslev til STANDBY.dk, at et afgørende punkt for, om den tidligere direktion og bestyrelse kan gøres ansvarlig i forbindelse med konkursen, var deres handlinger på det såkaldte ”håbløsheds-tidspunkt,” altså det tidspunkt, hvor det stod uigendriveligt klart, at Primera Air ville gå konkurs.

Henrik Sjørslev forventer nyt møde om konkursboet indenfor to-tre uger – til den tid håber kuratellet blandt andet at have nye oplysninger fra behandlingen af konkursboet efter det lettiske flyselskab hos Primera Air samt forhåbentligt at have fået de savnede data fra Island.

Læs mere om konkursen i Primera Air i artiklerne i STANDBY.dks arkiv som der er link til herunder.

Relaterede artikler:

Millionkrav fra Rejsegarantifonden efter flykonkurs

Flykonkurs giver navneskifte i rejsekoncern

Flykonkurs koster dansk hotelkæde 180.000 kroner