- STANDBY.DK - https://standby.dk -

TUI fly starter langdistanceruter

TUI vil i 2020 gå ind i markedet for langdistanceruter fra Tyskland og kommer dermed i direkte konkurrence med Condor og til dels Eurowings.

Den ændrede konkurrencesituation på det tyske marked efter konkursen i Thomas Cook Group får konsekvenser for Condor, der flyver videre på baggrund af et 2,8 milliarder kroner stort lån fra den tyske delstat i Hessen.

Derfor har konkurrenten TUI fly set en mulighed for at gå ind på markedet for interkontinentale flyvninger til feriedestinationer, der indtil videre har været domineret af Eurowings og netop Condor.

I første omgang vil TUI fly allokere to Boeing 787-8 Dreamlinere, der får base i Düsseldorf International Airport. Herfra skal destinationer i Caribien og Mexico betjenes i vinteren 2020/21. Det er planen, at TUI fly vil øge til i alt fem fly det efterfølgende år.

“Rent strategisk vil langdistancesegmentet give flere fordele for TUI. Feeder-flyvningerne til ‘Mein Schiff’-krydstogterne kan drives under eget flag. TUI er stærk på fjerne rejsemål og ejer en omfattende hotelportefølje i Caribien. Herudover kan vi overveje at etablere flyver til destinationer som De Kapverdise Øer. Der har TUI en stærk tilstedeværelse med egne hotelmærker som RIU, Robinson og TUI Blue,” siger Oliver Lackmann, der er direktør for TUI fly i Tyskland.

Mister forretning og får konkurrent
Hidtil har TUI i Tyskland sendt mange af sine gæster med Condor til de oversøiske destinationer, da TUI fly ikke har haft langdistancefly på det tyske marked. Derfor rammer det Condor ekstra hårdt, når TUI fly i Tyskland selv starter op med interkontinentale flyvninger. Flyselskabet kommer til at tabe forretning og får samtidig en ny konkurrent.

Lige nu opererer Condor under en særlig kreditorbeskyttelse, men selskabet har brug for at finde en anden ejer end konkursboet efter Thomas Cook. Lånet fra den tyske delstat skal være betalt tilbage inden den 31. marts 2020, og det kan blive nødvendigt, at Condor selv indgiver konkursbegæring for efterfølgende at starte op i et nye selskab.

TUI er da også forberedt på, at Condor kan risikere at flyve ind i problemer.

“Hvis yderligere markedsændringer reducerer kapaciteten i de kommende måneder, kan vi også implementere vores planlagte flådeudvidelse hurtigere. Generelt er langdistanceruter ikke nye for TUI-koncernen – i Storbritannien, Skandinavien, Holland og Belgien er TUI´s flyselskaber meget succesrige med at betjene mere end 25 langdistancefly,” understreger Oliver Lackmann.

Moderne flåde
TUI fly i Tyskland beskæftiger 34 Boeing 737 samt en Airbus A319, der er midlertidigt wetleaset fra Sundair. På koncernniveau er flåden på 150 fly, og heriblandt er der 19 Boeing 787 Dreamlinere og seks Boeing 767.

Condor opererer en flåde på 49 fly, hvoraf 16 er Boeing 767-300, der primært benyttes på langdistanceruterne. Dermed har TUI også fordel af en mere moderne flåde end det tidligere Thomas Cook-flyselskab.

 

Relaterede artikler:

Thomas Cook Tyskland i betalingsstandsning

14 flyselskaber konkurs i år

Boeing B737 MAX-fly på jorden koster TUI miliarder