Flyselskaberne i TUI Group har 15 fly, heraf er hvert 10. en Boeing B737 MAX – men de står alle på jorden. (Arkivfoto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo)

Boeing B737 MAX-fly på jorden koster TUI miliarder

I det netop udkomne regnskab for tredje kvartal i TUI Groups regnskabsår opgøres tabet ved ikke at have sine 15 Boeing B737 MAX-fly til rådighed til 2,2 milliarder kroner.

Hele TUI Group omsatte i sit regnskabsårs tredje kvartal for 4,7 milliarder euro, 35,2 milliarder kroner, plus 3,7 procent i forhold til samme tid sidste år.

Men udgiftssiden blev hårdt ramt af, at flyselskaberne i TUI Group ikke havde sine 15 Boeing B737 MAX-fly til rådighed. Flytypen er på verdensplan groundet indtil videre – ingen ved endnu, hvornår typen atter kommer på vingerne.

Af TUI Groups netop offentliggjorte kvartalsregnskab for koncernens tredje kvartal i regnskabsåret fremgår det, at det har kostet den store rejsegigant 2,2 milliarder kroner, 300 millioner euro, ikke at have sine 15 B737 MAX-fly til rådighed.

Den store europæiske rejsekoncern TUI Group har i alt seks flyselskaber – herunder TUIfly Nordic. Rejsekoncernen råder over i alt cirka 150 fly, hvoraf 15 er Boeing 737 MAX. Flyene opererer til dagligt på ruter fra Storbritannien, Belgien, Holland og Sverige, og TUI Group står til at modtage yderligere MAX-fly i år.

Den reducerede flykapacitet har tvunget TUI Group til at foretage ændringer for fortsat at kunne betjene kunderne på bedste vis. Koncernen har taget reservefly i brug og forlænget leasingaftaler af fly, der ellers skulle erstattes af MAX-fly. Herudover har TUI Group måttet lease ekstra fly.

I kvartalsregnskabet oplyser TUI Group også, at markedet generelt har set en svigtende efterspørgsel, at rejser generelt bookes stadig tættere på afgang, blandt andet som følge af den meget varme nordeuropæiske sommer sidste år.

Faldende omsætning i Danmark
Der er ingen specifikke kvartalstal for TUI i Danmark i det seneste kvartalsregnskab. Men i regnskabsåret 2017-18 solgte den store koncern for tæt på 1,2 milliarder kroner på det danske marked. For blot fem år siden, da det store charterrejsebureau hed Star Tour, havde det en omsætning i Danmark på 1,5 milliarder kroner.

Mens omsætningen i seneste regnskabsår for TUI i Danmark atter faldt, gik det bedre for indtjeningsevnen. Der var overskud i 2017/18-regnskabsåret på 17 millioner kroner.

I en kommentar til det danske regnskab for sidste regnskabsår sagde Alexander Huber, direktør for TUI i Norden, før sommerferien til STANDBY.dk:

“Vi har gennemgået en signifikant ændring i vores setup på det danske marked for at styrke vores brand-profilering og profitabilitet. Vi vil fortsætte med at investere kraftigt på områder som kundetilfredshed og digitale oplevelser.”

Relaterede artikler:

TUI havde dansk flyttedag

Mangler 23 MAX-fly – kan koste 1,5 milliarder kroner

Charterbranchen vil i dialog med nye ministre