- STANDBY.DK - https://standby.dk -

TUI overtager nogle rejser fra krakket rejsebureau

Rejsekoncernen TUI har overtaget nogle af rejserne fra det hollandske online-rejsebureau TravelBird, der onsdag gik i betalingsstandsning. Bureauet solgte blandt andet rejser til danskere via hjemmesiden TravelBird.dk

Nogle af de strandede kunder fra hollandske TravelBird bliver overtaget af den tyske rejsegigant TUI.

I hvert fald meddelte den hollandske modsvarighed til Rejsegarantifonden i Danmark, SGR, Stichting Garantiefonds Reisgelden, onsdag aften at TUI delvis overtager nogle af forpligtigelserne i forhold til berørte TravelBird-kunder.

Der står også på SGR’s hjemmeside – SGR.nl – under ”Nieuws” (nyheder), at SGR garanterer betalingerne til for eksempel hoteloperatører, der på nuværende tidspunkt har indkvarterede gæster fra TravelBird.

På SGR’s hjemmeside står en række tekster på hollandsk og engelsk. Her af fremgår det blandt andet, at Travelbird er gået i betalingsstandsning og at rejsebureauet er insolvent.

Herefter gennemgår SGR en række løsningsmodeller:

Hvis man aktuelt er på rejse med Travelbird og løber ind i problemer, for eksempel med hotellet, gæsten er indkvarteret på:

TUI Netherlands (Holland) vil klare dette. Er kunden eller for eksempel hotellet i tvivl, kan der ringes til dette telefonnummer hos TUI i Holland: +31 88-0885840 eller sendes en mail til: travelbird@tui.nl

Står man foran snarlig afrejse som Travelbird-kunde og har fået tilsendt gyldige flybilletter:

Frem til og med 9. november overtager den hollandske Rejsegarantifond, SGR, forpligtigelserne på vegne af Travelbird og rejsen kan derfor gennemføres som planlagt. Kunden vil snarest modtage en mail fra SGR til den mailadresse, kunden har oplyst ved bookingen til Travelbird.

Ligeledes garanterer SGR betaling til det hotel (”service provider”), kunder skal bo på, hvis deres rejse er frem til og med den 9. november til den pris, der er aftalt ved bestillingen af rejsen hos Travelbird.

I tvivlsspørgsmål kan den afrejsende kunde eller ”service provider’en” kontakte TUI på det ovennævnte telefonnummer eller mail-adresse.

Læs hele teksten her:

Uklar status for senere afrejser
Gælder det afrejser efter den 9. november, så vil der komme nærmere information til kunden fra SGR til den email-adresse, kunden ved købet af rejsen oplyste til Travelbird.

Står en kunde til en snarlig afrejse, men har endnu ikke modtaget gyldige flybilletter, så bliver rejsen ikke til noget. I disse tilfælde kan der søges om tilbagebetaling af pengene, betalt til Travelbird, via SGR’s hjemmeside på denne side: sgr.nl/schade-claimen

SGR skriver på sin hjemmeside også, at den ikke nødvendigvis kan hjælpe, hvis kunderne blot havde købt en rejse uden flybillet, er indehaver af en voucher eller gavekort til Travelbird.

SGR vil løbende opdatere sin hjemmeside med informationer i forbindelse med Travelbirds betalingsstandsning.

Rejsegarantifonden i Danmark kan ikke hjælpe
Fordi Travelbird kun havde en dansk hjemmeside, Travelbird.dk, men ikke var registreret hos Rejsegarantifonden, kan fonden ikke hjælpe berørte danske kunder, der havde købt rejse via Travelbird.dk

På Rejsegarantifondens hjemmeside er der oversigt over, hvilke rejseudbydere, fonden har registreret og hvis kunder fonden dermed kan hjælpe, hvis rejsebureauet for eksempel går konkurs.

Relaterede artikler:

Konkurs i hollandsk online-rejsebureau

TUI klar med kommunikationschef i Danmark

TUI vil atter være størst i Danmark