Den 37-årige svenske Alexander Huber har i 1½ år stået i spidsen for TUI i Norden. Her er han i TUI’s danske hovedkvarter i Valby ved København. Foto: Henrik Baumgarten.

TUI vil atter være størst i Danmark

De seneste 5 år har TUI – det tidligere Star Tour – mistet cirka hver fjerde kunde i Danmark. Det afholder ikke TUI’s nordiske topchef fra at forudse, at bureauet igen kan overhale Spies som landets største charterrejsebureau.

”Vi har haft det hårdt i Danmark, men nu har vi atter momentum. Vi har absolut ingen planer om at trække os ud af Danmark, hvor der bestemt er et potentiale for os. Vores mål er at overhale Spies og atter blive Danmarks største charterbureau. Jeg ser positive tendenser til at det kan ske, men det kommer til at tage nogle år.”
Sådan lyder meldingen fra TUI’s nordiske topchef, svenske Alexander Huber, til STANDBY.dk

I 2013 havde daværende Star Tour, i dag TUI, 29 procent af chartermarkedet i Danmark med næsten 265.000 solgte rejser. Ligeledes i 2013 havde Spies på andenpladsen en markedsandel på 26 procent for 263.000 solgte rejser, viser de officielle tal fra RiD, den danske charterbranches officielle interesseorganisation.
RiD’s medlemmer sælger cirka 90 procent af alle charterrejser i Danmark – hvad enten det er med traditionelle charterfly eller rutefly.

Sidste år var tallene hos TUI i Danmark faldet til en markedsandel på 17 procent for lige over 180.000 rejser solgt i Danmark, mens Spies var størst på chartermarked med 25 procent af markedet for 265.000 solgte rejser – dermed var Spies 40 procent større end TUI, viser RiD-tallene.

Med sine 17 procent af markedet for charterrejser sidste år havde TUI samme markedsandel som Apollo Rejser, mens Bravo Tours på fjerdepladsen havde en markedsandel på 16 procent.

”En sjov historie”
I januar i år sagde den administrerende direktør for Spies i Danmark, Jan Vendelbo, til STANDBY.dk om den store forskel mellem Spies og TUI i Danmark:

”Det er en lidt sjov historie. For omkring fem år siden sagde Star Tours daværende salgsdirektør, Stig Elling, meget klart og tydeligt til alle medier, som ville skrive om det, at det nærmest kun var et spørgsmål om tid, før Star Tour/TUI ville overhale Spies på indtjening og gæster. De kom forbi os et enkelt år, 2013, men siden er det gået stik modsat forudsigelsen.”

Om fremtiden for TUI i Danmark siger Alexander Huber: ”Traditionelt er Spies vores største konkurrent – men rejsebureauernes konkurrenter er i dag også bookingmaskiner som Booking.com, Airbnb, flyselskaber som SAS og Norwegian, der gerne vil have at kunderne booker pakkerejser på deres hjemmesider. Men jo bredere vi hos TUI er i vores udbud og produkter, jo stærkere en relation har vi til kunderne.”

”Uproportionelt store i Tyrkiet”
Om årsagen til tilbagegangen sidste år på det danske marked siger Alexander Huber, at det navnlig skyldes nedgangen i salget af rejser til Tyrkiet. ”Vi var blevet uproportionelt store på Tyrkiet. Vi tabte sidste år på Tyrkiet – og havde generelt et tab i regnskabsåret 2016-17,” siger den nordiske TUI-chef.

TUI’s markedsandel for Tyrkiet-rejser var i 2015-16 på 18 procent, mens den i sidste regnskabsår, 2016-17 var faldet til ti procent. I dette regnskabsår, 2017-18, forventer TUI en markedsandel på rejser til Tyrkiet på 14 procent.

Spanien er denne sommersæson TUI’s største rejsemål fra Danmark, fulgt af Grækenland og Tyrkiet. Samlet i år rejser 59 procent af TUI’s kunder ud af Københavns Lufthavn, 30 procent skal afsted fra Billund og de sidste 11 procent flyver fra Aalborg.
Ifølge Alexander Huber sælger TUI i Danmark 80 procent af sine rejser online. De cirka 70 ansatte på TUI-kontoret i Danmark er fordelt mellem kundesupport og service: 55 procent, salg og marketing 34 procent og andre opgaver udgør de sidste 11 procent.

Relaterede artikler:

Charterbureau vil øge brug af rutefly

Sælger stadig flere charterrejser

Spies har stor vækst med rutefly

TUI kraftigt tilbage på det danske chartermarked

x

Læs Også

Lille rejsebureau måske i vanskeligheder

Rejsebureauet Dentour Rejser fra Roskilde er blevet slettet i Rejsegarantifonden – og har taget navneændring. "I min optik ser det ikke godt ud når et rejsebureau skifter navn," siger ekspert.

DRF savner selvkritik hos rejsebureauer

Indkvartering er største klagepunkt til Pakkerejse-Ankenævnet. Rejsebureauer kunne undgå mange sager i nævnet, hvis deres salgsmateriale undlod skønmaleri af dårlige hotelværelser.

Dansk rejsebureau atter solgt

For anden gang på under to år har et mindre dansk bureau skiftet ejer – handlet mellem to store rejsebureauer. Den nye ejer, Primo Tours, ser stort potentiale i sin nyerhvervelse.

Kendt operasanger sprang fra – kunden fik erstatning

Ikke ligegyldigt, hvem der kommer med som operaguide til Verona, og det skal i alle tilfælde oplyses, hvis der sker udskiftning. Det glemte Best Travel. Sagen har været for Pakkerejse-Ankenævnet.

Madeira serverer morgenmad for rejsebranchen

Den portugisiske Atlanterhavsø har 40 procent af alle danske overnatninger i Portugal. Den 3. oktober har Madeira og naboøen Porto Santo workshop i København.

Jysk Rejsebureau øger salget af forretningsrejser

Jysk Rejsebureau har tocifret vækst i salget af rejser til virksomheder, selv om det er kendt for at være specialiseret i at sælge oplevelses- og ferierejser.