Det hollandske online-rejsebureau TravelBird er konkurs. Det havde blandt andet hjemmesiden TravelBird.dk – men var ikke registreret i Rejsegarantifonden i Danmark, som derfor ikke kan hjælpe berørte danske rejsende.
TravelBird med hjemsted i Holland er gået konkurs, meddeler dets hjemmeside. Fordi TravelBird ikke var registreret hos Rejsegarantifonden i Danmark, kan fonden ikke gøre noget for danske rejsende der havde købt rejser med TravelBird.dk
Det vides ikke, hvor mange rejsende i Danmark der havde købt rejser til senere afrejse med TravelBird eller hvor mange der er strandet i udlandet på grund af konkursen.
På TravelBirds danske hjemmeside står blandt andet, at onlinebureauet er medlem af den hollandske modsvarighed til Rejsegarantifonden i Danmark – i Holland hedder den SGR, Stichting Garantiefonds Reisgelden – og kommunikerer kun på engelsk og hollandsk.
SGR’s hollandske tekst er bindende, skriver hjemmesiden guide-USA.dk og tilføjer, at TravelBird ”i høj grad har markedsført sine ferietilbud til danskere via nyhedsbreve med daglige rejsetilbud.”
”Vi er bekendt med at TravelBird er stoppet, men det var ikke registreret hos os i Rejsegarantifonden i Danmark, så vi kan ikke gøre noget. Berørte danskere må kontakte den hollandske modsvarighed til os,” siger administrerende direktør for Rejsegarantifonden i Danmark, Birgitte Fjeldhoff, til STANDBY.dk og tilføjer:
”Vi kender til TravelBird, men kun fordi vi gennem årene har fået en del henvendelser fra danske forbrugere, om TravelBird var registreret hos os og dermed omfattet af vores dækning ved rejsebureau-konkurser. Men det var de altså ikke.”
Ny finansiering kom ikke i tide
På TravelBirds danske hjemmeside står der nu:
Kære rejsende,
Desværre måtte TravelBird fra og med i dag stoppe med at sælge online-rejsetilbud og indgive en betalingsstandsning, efter at ny finansiering ikke kom i tide. Fra og med i dag tilbyder TravelBird ikke længere rejser.
TravelBird er medlem af SGR (den hollandske Rejsegarantifond, red), hvilket betyder, at rejser, der er reserveret via TravelBird, bliver dækket i henhold til garantiordningen for SGR. Hvis du har bestilt en rejse med TravelBird, vil SGR kontakte dig med yderligere oplysninger.”
I teksten fra TravelBird står der blandt andet også, at TravelBird ”er vokset eksplosivt siden sin lancering i 2010 og var rentabel for første gang i første halvdel af 2018.”
Videre hedder det: ”På grund af sæsonudsving har der været en forsinkelse i betalingen til TravelBirds partnere i de seneste måneder, og TravelBird har aktivt forsøgt at skaffe yderligere finansiering for at kunne betale dem. Det lykkedes desværre ikke i tide.”
TravelBird skriver også, at det siden sin start for otte år siden har haft over syv millioner rejsende. Rejsebureauet udbød rejser i og uden for Europa.
”Tak til alle vores involverede og respekterede 310 medarbejdere og tak til vores partnere, der altid har arbejdet så hårdt for vores rejsende,” hedder det blandt andet på TravelBird.dk
Relaterede artikler: