- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Tyskland vil have gratis offentlig trafik

I brev til EU-Kommissionen afslører tre tyske ministre, at gratis offentlig trafik kan blive fremtiden i Tyskland.

Tyskland har betydelige problemer med luftforurening, og den tyske regering planlægger drastiske skridt for at bekæmpe problemet. For eksempel at tilbyde gratis offentlig transport, som det fremgår af et brev fra tre tyske ministre til EU’s miljøkommissær, Karmenu Vella.

Ifølge det franske nyhedsbureau AFP hedder det blandt andet fra den tyske miljøminister Barbara Hendricks i brevet: ”Vi overvejer at gøre offentlig transport gratis for at reducere antallet af privatbiler”.

Ikke flere forsinkelser
Forslaget kommer efter den enorme skandale i den tyske bilindustri, hvor Volkswagen fik dieselbiler til at fremstå mere miljøvenlige, end de er.

”En effektiv bekæmpelse af luftforurening uden flere unødvendige forsinkelser er den højeste prioritet for Tyskland”, skriver de tyske ministre i brevet.

Forslaget vil ’blive testet med udgangen af i år’. Det vil ske i byer i det vestlige Tyskland, blandt andre Bonn, Essen og Mannheim.

Ud over gratis transport med det offentlige vil regeringen indføre restriktioner på udledning fra busser og taxier. Desuden er der planer om zoner med ekstra lav udledning fra køretøjer og støtte til bildeling.

Også foreslået i Danmark
Tyskland og otte andre EU-lande overskred 30. januar fristen for at bringe niveauet af kvælstofdioxid og små partikler ned på et acceptabelt niveau.

Forslaget om gratis bus eller tog har flere gange været emne for politisk debat herhjemme. Ved valget i 2015 foreslog kandidater fra Alternativet, at det skal være gratis ’at sætte sig i et DSB-tog mellem Aalborg og København eller at tage bussen i Danmark’.

Argumentet var – ligesom i Tyskland – at ’det ville flytte langt flere fra privatbilismen over i den kollektive’.

Transportforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet regnede på forslaget og kom frem til, at det vil få vidtrækkende konsekvenser. Blandt andet ville det koste omkring 15 milliarder kroner om året og øge antallet af passagerer i busser og tog med 75 procent.

Relaterede artikler:

Bilen vinder over kollektiv trafik

Forurening holder turister borte fra Beijing

Ny app skaber overblik over miljøzoner