- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Verdens første A380 sælges i små bidder

Verdens første Airbus A380 til passagerflyvninger, en A380 fra Singapore Airlines, er pensioneret og hugges nu op. 7.000 certificerede stumper fra flyet sælges nu til samlere.

Verdens første A380-dobbeltdækker til kommerciel passagerflyvning blev i oktober 2007 leveret fra Airbus til Singapore Airlines, der var søsætningskunde for verdens største passagerfly.

Flyet MSN003 (MSN står for Manufacturer’s Serial Number) fløj første gang første gang den 7. maj 2006 og forlod 12. oktober året efter Airbus’ primære samlefabrik i sydfranske Toulouse med kurs mod Singapore. Her fik det indregistreringen 97-SKA.

Star Alliance-medlemmet skrev luftfartshistorie, da Singapore Airlines den 25. oktober 2007 havde den første kommercielle flyvning med en Airbus A380 – selvfølgelig med rutenummeret SQ380 fra Singapore Airlines’ hovedlufthavn, Changi, til Sydney.

Men i oktober 2017 var det slut for MSN003, hvor Singapore Airlines pensionerede sin første A380. Det blev sendt til Tarmac Aerosave i Sydfrankrig for ophugning.

Og sidste år meddelte Airbus, at på grund af faldende efterspørgsel og ingen nye ordrer på megajumboen, ville flyfabrikken indstille produktionen i 2021 af typen når den sidste er leveret til Emirates, verdens største operatør af typen.

Klik for stort format. Sådan ser et af de 7.000 stykker fra verdens første Airbus A380 ud som nu sælges af det tyske firma Aviationtag.com til samlere. Foto: Aviationtag.com

7.000 stykker fra den første A380
Det tyske firma Aviationtag.com, der har specialiseret sig i at sælge små certificerede dele af flytyper – fra DC3 til B747 – har fået mulighed for at sælge 7.000 stykker fra skroget på den første Airbus A380, 97-SKA, skriver CNN.com

Hvert stykke, der kan bruges fra alt som en nøglering til bare et samleobjekt, kommer enten fra flyets skrog, vinger eller haleparti.

Stykkerne er på cirka 3,5 gange 8,8 centimeter og koster knap 225 kroner.

Airbus havde forventet at sælge omkring 1.200 eksemplarer. Men med udgangen af sidste år var der kun leveret 234 og ordretilgangen var stoppet.

Flytypen var perfekt til store passagerruter, men A380 var for dyr i drift med sine fire motorer og flere flyselskaber begyndte at skifte til tomotorede fly til de lange ruter. Ligeledes er også andre flyselskaber end Singapore Airlines begyndt at pensionere A380.

I dag flyver 15 flyselskaber verden over med A380 til 60 lufthavne på i alt 150 ruter, en rute er begge veje for eksempel fra Dubai til København og omvendt.

Siden dobbeltdækkeren kom i kommerciel drift i 2008 med Singapore Airlines som søsætningskunde, har flytypen nu transporteret over 300 millioner passagerer.

330 A380-flyvninger hver dag
Der er i snit hver dag over 330 passagerflyvninger med Airbus A380, et eksemplar starter eller lander i snit hvert andet minut, oplyser Airbus.

Emirates har flest A380, foreløbig 115, som selskabet fra Dubai nu flyver til 53 destinationer.

Med udgangen af sidste måned havde disse selskaber A380: Air France ni eksemplarer, All Nippon Airways (Japan) tre, Asiana Airlines (Sydkorea) seks, British Airways 12, China Southern Airlines 5, Emirates 115, Etihad Airways 10, Korean Air 10, Lufthansa 14, Malaysia Airlines 6, Qantas (Australien) 12, Qatar Airways 10, Singapore Airlines 24 og Thai Airways 6.

Nogle selskaber har dog solgt en eller flere A380; portugisiske HiFly har ét eksemplar, købt brugt af Singapore Airlines.

Air France har 9 destinationer som flyves helt eller delvist med A380, All Nippon Airways har én A380-rute, Tokyo-Honolulu, Asiana Airlines fra Sydkorea otte, British Airways ni, China Southern Airlines én, Emirates 53, Etihad Airways fem, Korean Air seks, Lufthansa 12, Malaysia Airlines to, Qantas seks, Qatar Airways otte, Singapore Airlines 15 og Thai Airways har fem A380-destinationer, oplyser Airbus’ hjemmeside for A380, IflyA380.com, torsdag eftermiddag aften.

Hjemmesiden medtager også portugisiske HiFly, hvis enlige Airbus A380 kun flyver for andre flyselskaber.

Relaterede artikler:

Sidste flyselskab modtager Airbus A380

Etihad-piloter får intern kritik for stormlanding

Emirates tjener mest på superkort A380-rute