Emirates er verdens største operatør af verdens største passagerfly, Airbus A380 – selskabet har foreløbig 115 eksemplarer af typen, der for Emirates betjener 53 destinationer. Pressefoto fra Emirates.

Emirates tjener mest på superkort A380-rute

Emirates har kun langrutefly – og en af verdens længste ruter. Men ruten, det tjener mest på, er en af dets korteste med Airbus 380 – fra Dubai til Saudi Arabien. Emirates skal have ny koncernchef.

Med 1,12 dollar i gennemsnitlig indtægt per fløjne mil på economy class, er Emirates’ rute fra sin hovedbase i Dubai til Riyadh, hovedstaden i Saudi Arabien, den rute fløjet med dets Airbus A380, flyselskabet målt på denne måde har størst indtægt fra.

Det viser en opgørelse på Emirates’ hjemmeside som nyhedsbureauet Bloomberg har kigget nærmere på. Nummer to på denne liste er Emirates’ flyvninger til London, her er den gennemsnitlige indtægt per fløjne mil på economy 23 cent, mens den er 20 cent til såvel New York og Sydney. Målt i omsætning regnes Emirates’ rute fra Dubai til London for at være flyselskabets største; se link herunder.

Dubai-Riyadh ruten er med sine to timers flyvetid en af Emirates’ korteste med A380 – men ikke dén korteste. Det er de 45 minutter på 380 kilometer med A380’eren fra Dubai til Muscat i Oman.

Omvendt er Emirates’, og verdens, længste A380-rute, fra Dubai til New Zealands største by, Auckland. Strækningen er også med sine cirka 14.200 kilometer verdens fjerdelængste passagerrute. Se link under denne artikel.

Mange vestlige konsulenter pendler fra Dubai til Riyadh
Mens Emirates’ i øjeblikket har 53 ruter fløjet med A380, flyver i alt 15 flyselskaber verden over med A380 til 87 destinationer – udover Emirates A380-ruter; herunder den daglige fra Dubai til København. På København-ruten betjenes strækningen med en Airbus A380-dobbeltdækker med plads til 615 passagerer, 58 på business class, resten er economy.

Når A380-ruten fra Dubai til Riyadh er så indtægtsgivende for Emirates, hænger det sammen med, at Saudi Arabien er Mellemøstens største forbruger af internationale konsulenter, typisk vesterlændinge. Disse bor for eksempel i det mere livlige og vestligt orienterede Dubai og pendler så til det mere konservative Saudi Arabien, hvor der ikke er helt så meget at grine af som i det mere liberale Dubai. I Dubai er der nem adgang til alkohol ligesom der er barer, beach clubs og restauranter, hvor kønnene frit kan omgås.

De flyvende konsulenter har råd til dyre flybilletter, derfor er sæderne på First Class og Business hurtigere solgt på de mest efterspurgte Emirates-afgange mellem Dubai og Riyadh, skriver Bloomberg. Det kan være afgange søndag morgen fra Dubai, herfra flyver pendlerne fra Dubai til Riyadh – typisk kun med håndbagage for at spare tid efter ankomsten til den saudiske hovedstad, hvor de gennem ugen bor på hotel eller har egen lejlighed.

I alt har Emirates omkring 27 ugentlige flyvninger fra Dubai til Riyadh; fem flyvninger gennemføres med en af Emirates’ største A380’ere, der tager cirka 600 passagerer, skriver Bloomberg.

Emirates skal have ny koncernchef
Emirates’ koncernchef siden 2003, 70-årige Sir Tim Clark, har meddelt at han trækker sig tilbage med udgangen af juni næste år – efter mere end 30 års i flyselskabet.

Tidligere var han hos det lille skotske flyselskab Caledonian Airways og senere hos Gulf Air, der har hjemme i Bahrain. Se mere på linket herunder.

Relaterede artikler:

Topchef forlader Emirates

BA har flyruten med verdens største omsætning

Singapore Airlines klar til verdens længste rute

153 danske turister vil til Saudi Arabien