Den første Airbus A380 til All Nippon Air Airways i Toulouse, hvor Airbus har sin største samlefabrik. I baggrunden er en af Airbus’ såkaldte Beluga-fragtfly til at transportere store flydele mellem sine samlefabrikker. Flyet er malet som en smilende hvidhval (Beluga på engelsk) Foto: Airbus.

Sidste flyselskab modtager Airbus A380

Japanske All Nippon Airways modtog onsdag sin første af tre Airbus A380. Dermed har 15 flyselskab nu dobbeltdækkeren – som Airbus indstiller produktionen af i 2021.

Det japanske Star Alliance-medlem blev sidste flyselskab til at få fabriksnye Airbus A380. All Nippon Airways (ANA) fik  onsdag overrakt nøglerne til sin første af tre bestilte eksemplarer ved ceremoni på Airbus’ primære samlefabrik i sydfranske Toulouse. 

Klik for stort format. All Nippon Airways får malet sine tre kommende Airbus A380 dobbeltdækkere for at gøre opmærksom på den udryddelsestruede skildpadde Hawaiian Green Sea Turtle. Foto: Airbus.

ANA vil udelukkende bruge sine tre A380’ere på ruten mellem Tokyo Narita og Honolulu – første flyvning er planlagt til 24. maj.

For at skabe opmærksomhed omkring miljøet bliver de tre ANA A380’ere alle malet med motiver for den udryddelsestruede skildpadde Hawaiian Green Sea Turtle. Den første A380 er i blå farver, mens de to næste bliver i henholdsvis grøn og orange.

ANA’s A380 får plads til 520 passagerer. På førstesalen er der otte First Class-suites, 56 Business Class sæder der kan omdannes til en fladseng samt 73 Premium Economy sæder. I stueetagen sidder economy-passagererne.

I forbindelse med ceremonien i Toulouse sagde ANA’s koncernchef, Shinya Katanozaka:

”Vores tre Airbus A380 skal kun bruges på Tokyo-Honolulu for at introducere en ny luksusstandard på ruten som er den største resort-rute for japanske rejsende. Ved at indsætte A380 på ruten forventer vi at forøge vores markedsandel ved fra næste år at tilbyde dobbelt så mange flysæder mellem Tokyo og Honolulu.”

250 millioner A380-passagerer
Siden dobbeltdækkeren kom i kommerciel drift i 2008 med Singapore Airlines som søsætningskunde, har flytypen nu transporteret over 250 millioner passagerer. Der er i snit hver dag over 300 passagerflyvninger med Airbus A380, et eksemplar starter eller lander i snit hvert andet minut, oplyser Airbus.

Med leveringen til ANA er der nu 232 eksemplarer af A380 i drift hos 15 flyselskaberne verden over, hvor flyene betjener 120 ruter – regnet i begge retninger, for eksempel Dubai-København-Dubai.

Emirates har flest A380, foreløbig 109 som selskabet fra Dubai nu flyver til 50 destinationer – Hamborg i Tyskland blev i oktober sidste år Emirates’ A380 destination nummer 50.

Med udgangen af sidste måned havde disse selskaber A380: Air France 10 eksemplarer, Asiana Airlines (Sydkorea) 6, British Airways 12, China Southern Airlines 5, Emirates 109, Etihad Airways 10, Korean Air 10, Lufthansa 14, Malaysia Airlines 6, Qantas (Australien) 12, Qatar Airways 10, Singapore Airlines 24 og Thai Airways 6.

Nogle selskaber har dog solgt en eller flere A380; portugisiske HiFly har ét eksemplar, købt brugt af Singapore Airlines.

A380-ruter til 60 lufthavne
I snit har de nuværende Airbus A380 plads til 544 passagerer på fire klasser, first, business, premium og economy. A380-versionen med flest flysæder bruger Emirates blandt andet på sin daglige rute fra Dubai til Københavns Lufthavn med plads til 615 passagerer. Versionen har kun economy og business class.

Foreløbig betjener flyselskaberne med A380 omkring 60 destinationer verden over.

Air France har 12 destinationer som flyves helt eller delvist med A380, Asiana Airlines fra Sydkorea seks, British Airways 11, China Southern Airlines tre, Emirates 50, Etihad Airways syv, Korean Air, også fra Sydkorea, syv, Lufthansa 12, Malaysia Airlines to, Qantas seks, Qatar Airways otte, Singapore Airlines 15 og Thai Airways har seks A380-destinationer, oplyser Airbus’ hjemmeside for A380, IflyA380.com, onsdag aften.

Hjemmesiden medtager nu også portugisiske HiFly, hvis enlige Airbus A380 kun flyver for andre flyselskaber.

Relaterede artikler:

Airbus stopper produktion af A380 – populært fly hos Emirates

Lufthansa dropper 6 af 14 A380 dobbeltdækkere

Særpræget fragtfly fløj for første gang