- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Verdens største krydstogtskib bygges i Tyskland

Hong Kong-selskab har bestilt nybygning til Global Class med plads til 9.500 passagerer, som skal sejle i Kina samt langs den amerikanske vestkyst og Australien.

Det måtte komme. Et krydstogtskib større end de hidtil største i Oasis Class hos Royal Caribbean, som har sit flagskib i Middelhavet, ”Symhony of The Seas”, med plads til 5.479 passagerer. Verdensrekorden har selskabets ”Oasis of The Seas” med en enkelt sejlads med 6.200 passagerer, hvoraf formentlig mange var børn.

Op til weekenden meddelte MV Werften i Tyskland, at man skal bygge hidtil største krydstogtskib, nogensinde i Tyskland, hvad passagerer angår. Og for den sags skyld i hele verden. Projektet startede i torsdags, og skibene kan rumme op til 9.500 passagerer.

Det er selskabet Genting Hong Kong, der har bestilt to nybygninger på 204.000 bruttotons (rummål, red.), og hvad det angår er Symphony større (bygget på fransk værft) på 227.000 bruttotons.

De tysk-kinesiske kæmpeskibe skal sejle som Dream Cruises om sommeren fra Shanghai og Tianjin, og resten af året i Australien og New Zealand samt langs den amerikanske vestkyst fra San Diego og op til Seattle. Primært med et kinesisk publikum.

Beregnet til kinesiske familier
Ingen lægger skjul på, at designet er for kinesiske familier. Det samme er gastronomi og underholdning – samt formentlig personalet.

Kabinerne er indrettet til kinesiske familier med plads til tre eller fire personer i samme kabine. Det kan blive lidt trangt, men det er kineserne vant til. Til gengæld er der to badeværelser. Der er redningsbåde til 9.500 passagerer, og hertil kommer flere tusinde ansatte.

Det er store forhold. Der bliver 28 personelevatorer om bord, og et ukendt antal robotter, som skal tage sig af alle de basale serviceopgaver. Om der også skal være plads til dem i redningsbådene i en krisesituation er vel ikke sandsynligt.

De to nybygninger bliver bygget på værfterne i Wismar og Rostock, og ikke færre end 600 firmaer tager del i leverancer og byggeri.

Starten i Finland
”Vi sætter alle vore kræfter og ekspertise ind i det byggeri, der er en fantastisk udfordring. Også for på den måde at blive kendt over hele verden, ” siger Jarmo Laakso, administrende direktør hos MV Werften. Det første skib leveres i 2020.

Det første megaskib kom i 1999, nemlig ”Voyager of The Seas” og blev bygget til Royal Caribbean i Åbo (Turku, red.) i Finland og vakte stor opmærksomhed, da den skulle under Storebæltsbroen for at komme til Florida. Voyager er på 137.280 bruttotons og har plads til 3.100 passagerer.

 

Relaterede artikler:

Royal Caribbean åbner kæmpekabine til familier

Royal Caribbean får femte Oasis klasse skib

Voldsom storm beskadigede Royal Caribbeans kæmpeskib