- STANDBY.dk - https://standby.dk -

VisitAarhus parat til mere vokseværk

Danmark skal gå fra sine nuværende omkring 80 regionale destinationsselskaber til 15-20 stykker. Det ønsker flertal i Folketinget, der delvist finansierer destinationsselskaberne med cirka 650 millioner årlige kroner via Erhvervsministeriet.

VisitAarhus er first mover på området; i første omgang slog VisitAarhus sig sammen med VisitDjursland; i dag, 1. juli, er VisitSilkeborg kommet med ombord hos VisitAarhus. Og fra årsskiftet bliver turismesamarbejdet styrket med VisitSkanderborg.

Men det ender ikke nødvendigvis her, siger VisitAarhus’ nye direktør, Pia Lange Christensen. Hun afløste i maj Peer Heldgaard Kristensen, der nu er direktør for Aarhus Lufthavn.

Til STANDBY.dk siger Pia Lange Christensen: ”Vi er rigtig glade for, at senest byrådet i Skanderborg har besluttet, at VisitSkanderborg skal med i samarbejdet omkring VisitAarhus.

Jeg tror ikke, at det nødvendigvis slutter her; vi taler og forhandler med andre, men jeg kan endnu ikke sige, hvor vi lander. Der kommer sikkert nogle samtaler i efteråret.”

”Men VisitAarhus banker ikke på hos nogen eller har fangearme ude. Vi venter på nye henvendelser. De, der vil være med, tager vi en snak med. Vi har en konstruktiv dialog med flere om, hvad de kunne forestille sig og om det er noget, VisitAarhus kan være med til at løfte,” siger Pia Lange Christensen.

Danmark skal have færre destinationsselskaber
Et flertal i Folketinget har sat gang i arbejdet med at formindske det nuværende antal destinationsselskaber, der delvist er finansieret via offentlige midler.

”VisitAarhus har været first mover på de her sammenlægninger, der kommer i forlængelse af Folketingets ønske om at reducere antallet af destinationsselskaber,” siger Pia Lange Christensen og fortsætter:

”VisitAarhus har været hurtigt ude på dette område – men hvor mange flere kommuner, der kommer med i VisitAarhus, tør jeg ikke spå om. Det handler om at få enderne til at nå sammen i forhold til de ønsker, som de enkelte kommuner har, og det VisitAarhus kan levere. Vi kan mere sammen, end man kan hver for sig – det gælder også indenfor international markedsføring og branding.”

Relaterede artikler:

Jysk turismesamarbejde vokser igen

Aarhus klar med ny turistdirektør

CNN kalder Aarhus for Europas nye ”cool hovedstad”