- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Biludlejningsselskab undskylder til kunde

Europcar i Frankrig opkrævede overdrevet beløb for skade på en udlejningsbil. Efter britisk forbrugermagasin gik ind i sagen blev regningen sænket dramatisk.

Nogle biludlejningsselskaber har gjort det til en god ekstra forretning og indtægtskilde at opkræve meget større beløb for skader på deres biler end det reelt koster at udbedre skaden.

Det skriver i hvert fald det britiske forbrugermagasin Which? og giver som eksempel, at Europcar i Frankrig sidste sommer opkrævede over 9.500 kroner for en skade på et sidespejl på en udlejningsbil, der ifølge et uafhængigt bilværksted kunne udbedres for under 1.000 kroner. Europcar har nu undskyldt overfor kunden og reduceret regningen betydeligt.

Forbrugermagasinet Which? hævder, at nogle biludlejningsfirmaer ofte opkræver op til det dobbelte beløb for skader der er opstået under udlejning af bilen, end hvad det reelt koster at ordne skaden på bilen.

Research-medarbejdere fra forbrugermagasinet viste fotos af skader på udlejningsbiler fra en række biludlejere i Europa – billederne kom fra kunder der mente, at de havde fået en al for høj regning for skaden på udlejningsbilen. Researcherne viste de indsamlede fotos til tre bilværksteder, hvis hæderlighed forbrugermagasinet siger det står inde for. Værkstederne blev bedt vurdere, hvor meget det skønsmæssigt ville koste at reparere skaden på udlejningsbilen.

Dobbelt så høj værkstedsregning
I otte ud af 12 tilfælde vurderede bilværkstederne at skaden på bilen kunne gøres for et lavere beløb, end biludlejningsselskaberne havde opkrævet af kunden. I fire tilfælde var det opkrævede beløb fra biludlejningsselskabet mere end det dobbelte af, hvad værkstederne anslog, ville være prisen.

I en udtalelse fra Europcar til den konkrete sag, skriver biludlejningsfirmaet, at det beklager den høje opkrævning som skyldes en fejl fra Europcars side. Efter det britiske forbrugermagasin var gået ind i sagen blev regningen fra Europcar sænket til under 1.000 kroner.

Chefredaktøren for Which?, Rory Boland, siger, at ifølge oplysninger til forbrugermagasinet, så får den hårdere konkurrence mellem biludlejningsselskaber nogle af disse til at prøve at få flere penge ud af billejerne når der er sket skader på udlejningsbilen. ”Biludlejningsbranchen bør være ærlige overfor sine kunder. I stedet for at udleje biler til for lave priser og bagefter prøver at få ekstra penge ud af kunderne ved latterlig høje priser for reparation af skader, så bør de udleje deres biler til den reelle pris,” siger han.

Relaterede artikler:

Biludlejningsgigant køber selskab med dårligt ry

Milliardær sælger Danmarks største biludlejer

Millionbøde til spansk biludlejer