- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Bravo Tours får Jet Time som næststørste flyselskab

(Artiklen er blevet justeret; oprindeligt oplyste Jet Time 10. december til STANDBY.dk, at det drejede sig om op mod 100.000 Bravo Tours-gæster. Det tal sænkede Jet Time 17. december til cirka 32.000, red)

Af Bravo Tours cirka 135.000 gæster næste år ud af København, Billund og Aalborg skal de knap 32.000 flyves med danske Jet Time. Bravo Tours bliver dermed tredjestørste kunde hos Jet Time – kun overgået af TUI og Spies.

”Vi skal fra maj til oktober næste år flyve for Bravo Tours til klassiske middelhavsdestinationer som Tyrkiet, Kreta og Rhodos, samt Mallorca, Faro i det sydlige Portugal og en for os ny destination: Almeria i Sydspanien – hertil kommer den portugisiske øgruppe Acorerne,” siger Birthe Madsen, vice president, business development, i Jet Time til STANDBY.dk og fortsætter:

”Vores kommende gæster fra Bravo Tours fordeler sig med cirka 40, 40 og 20 procent mellem København, Billund og Aalborg.”

Jet Time fandt kapaciteten til Bravo Tours ved lidt trylleri i sin trafikafdeling med optimering af det eksisterende trafikprogram for næste års sommersæson, hvor der blev udfyldt nogle huller.

Efter den solrige danske sommer i år har en række danske charterrejsebureauer slanket deres oplæg for den kommende sommer. Det er sket for ikke at brænde inde med for mange usolgte rejser – hvis sommervejret igen næste år skulle blive lige så godt i Danmark som i år.

Hver 4. charterpassager fra Danmark
Med kontrakten med Bravo Tours og en forøget aftale med sin største kunde, TUI, forventer Jet Time næste år 300.000 charterpassagerer til og fra danske lufthavne – en stigning fra 200.000 i år. Der bliver cirka 175.000 fra svenske lufthavne og 123.000 til og fra Helsinki.

Tallene betyder, at mere end hver fjerde charterpassager til og fra danske lufthavne næste år flyver med Jet Time. På årsplan forventer Jet Time i 2019 omkring 600.000 passagerer.

”TUI, Spies og Bravo Tours står for cirka 90 procent af vores samlede charterproduktion – vi har også flyvninger fra lufthavne i det sydlige Sverige for TUI og Spies samt fra Helsinki – hertil kommer flyvninger for nogle mindre specialrejsebureauer,” siger Birthe Madsen.

Risikovurdering
Bravo Tours var nødt til at finde et eller flere nye flyselskaber efter Primera Air gik konkurs i oktober. Islandske Primera Air havde to flyselskaber, Primera Air Scandinavia på dansk register, og Primera Air Nordic, der var registreret i Letland. Alene i Danmark havde Primera Air sidste år over 600.000 passagerer, hovedparten var charterpassagerer med navnlig det danske familiemedlem, Bravo Tours.

Begge de krakkede flyselskaber hørte under Primera Travel Group – det samme gjorde flere nordiske charterrejsebureauer, blandt andet Bravo Tours. Kort efter konkursen hos Primera Air skiftede Primera Travel Group navn til TravelCo Nordic.

Jet Time er naturligvis bekendt med omstændighederne omkring Primera Airs konkurs – og Birthe Madsen siger i den forbindelse: ”Vi har naturligvis, som i alle tilfælde før vi indgår nye kontrakter, foretaget en risikovurdering. Vi har i den forbindelse haft en god dialog med blandt andet Bravo Tours’ administrerende direktør, Peder Hornshøj, og fået de ønskede oplysninger.”

Flere fly til Jet Time
Mens Jet Time i dag efter sin turn around har en enhedsflåde med seks Boeing B737-700NG, er der yderligere fire Boeing B737-800 på vej. Det ene er landet hos Jet Time, de næste to kommer inden nytår og det fjerde indgår i flåden til januar. Dermed kommer Jet Time i alt op på ti B737-700/800. Når alle ti B737’ere er i produktion hos Jet Time stiger antallet af medarbejdere fra de nuværende 360 med yderligere 100, primært kabinepersonale og piloter.

Når Jet Time ikke flyver charter beskæftiges flyene blandt andet med såkaldte ad hoc-flyvninger, typisk sær-charterflyvninger, eller de ACMI-flyvninger (Aircraft, Crew, Maintenance og Insurance). Det betyder, at Jet Time stiller med fly og besætning, står for teknisk vedligehold og har forsikring af flyene. Kunden betaler blandt andet for catering, brændstof og landingsafgifter. Blandt Jet Times ACMI-kunder i denne tid er for eksempel SAS og Finnair.

Relaterede artikler:

‘Forbrugerne bestemmer, hvor mange fly, der er i luften’

Stor rejsekoncern afviser købshenvendelser

Primo Tours: DAT skal flyve for os i to år