- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Cathay Pacific giver store rabatter efter fejl

Flyselskabet solgte ved fejl billetter til first og business class for op mod 16.000 dollars - for kun 675 dollars. De heldige, hurtige passagerer kommer afsted til den lave pris.

Cathay Pacific vil lade nåde gå for ret og sende et ukendt antal passagerer afsted på first-class og business-class – med en rabat på cirka 95 procent.

For nogle få dage siden omkring nytår solgte Hong Kong-flyselskabet fra Oneworld-alliancen ved en fejl business class-billetter med afrejse til august fra Vietnam via Hong Kong til New York for 675 dollars – prisen for de samme billetter er i juli og september i år omkring 100.000 kroner, cirka 16.000 dollars, skriver BBC.com

Flyselskabet medgav, at det havde begået en fejl, men at passagererne, der nåede at booke billetterne til den lave pris, inden den blev opdaget og ændret, kommer afsted til den lave pris.

Ifølge BBC opdagede bloggere nytårsaftensdag fejlen med prisen på Cathays hjemmeside. Mac Jaehnert fra Milwaukee i Wisconsin så omtalen af den lave pris på et Twitter-opslag og tog chancen og bookede en førsteklasses billet fra Boston til Hong Kong, og derfra videre til Hanoi i Vietnam på business class for i alt 1.220 dollars, omkring 8.000 kroner.

Han havde altid drømt om at flyve first class, sagde han til BBC, men som travel blogger og social media-manager for et teknologifirma, må han ofte nøjes med economy.

“En first class-billet med Cathay ville have kostet 18.000 dollars, men med en rabat på omkring 95 procent kunne jeg godt være med,” siger han til BBC og tilføjer, at han naturligvis var glad for, at Cathay ville udstede billetten til den lave pris.

Cathay Pacific er ikke vendt tilbage til BBC med information om, hvor mange billetter der blev solgt til den meget reducerede pris.

Cathay havde problemer i 2018
Smutteren ved nytåret var ikke eneste udfordring, Cathay havde sidste år. Der var underskud i alle fire kvartaler. Flyselskabet er udfordret af stigende konkurrence fra kinesiske lavprisselskaber der betjener Hong Kong, det kinesiske fastland og Sydøstasien.

I oktober sidste år havde Cathay problemer på grund af udfordringer med sit IT-system, hvor data fra 9,4 millioner passagerer blev tilgængelige.

Og også sidste efterår måtte Cathay sende et fly tilbage til malerhangaren, da der ved en fejl var blevet skrevet “Cathay Paciic” på den ene side af en Boeing B777-300.

Relaterede artikler:

SAS fejrede ny rute til Hong Kong

Københavns Lufthavn fik første A350-rute

Synlig stavefejl på fly