Fra SAS’ Hong Kong-reception for rejsebranchen onsdag i København, fra venstre Peter Skieller, chef for forretningsudvikling i Mangaard Travel Group, Torben Nygaard, country manager for FCM Travel Solutions, SAS’ salgschef i Danmark, Michael Hansen, og Thomas Friis Rasmussen, chef for client management hos BCD Travel i Danmark. Foto: Henrik Baumgarten.

SAS fejrede ny rute til Hong Kong

Ved reception med taler og lidt at spise markerede SAS, at det har flyttet sin Hong Kong-rute fra Stockholm til København. SAS har cirka 50 procent flere ugentlige sæder på ruten end Cathay.

I søndags lettede SAS’ nyeste interkontinentale rute fra Københavns Lufthavn – denne gang til Hong Kong. Ruten, der flyves fem gange om ugen, har siden september 2015 været betjent fra Stockholm.

SAS’ indtræden på Hong Kong-ruten betød også et farvel til Cathay Pacific, der siden maj i år har fløjet tre gange om ugen på sæsonrute til udgangen af oktober fra Hong Kong til København. Efter SAS meddelte, at selskabet vil åbne København-Hong Kong, oplyste Cathay at det ikke vender tilbage til København næste år.

Omvendt giver SAS’ start på København-Hong Kong en helårsrute med fem Airbus A340 med 247 sæder om ugen, i alt 1.235 sæder – mod Cathays tre ugentlige A350-900 flyvninger med i alt 840 sæder, 280 per afgang. Dermed får Københavns Lufthavn to ekstra flyvninger om ugen – nu hele året – og en stigning på udbudte flysæder med omkring 50 procent.

SAS-samarbejde med Cathay
For at markere åbningen af sin nye Hong Kong-rute fra København havde SAS onsdag eftermiddag inviteret omkring 50 chefer fra navnlig erhvervsrejsebureauer og travel managers til sammenkomst på toppen på Radisson Scandinavia-hotellet i København. Her var der blandt andet taler samt lidt men god mad i form af for eksempel kinesiske specialiteter.

I forbindelse med sammenkomsten sagde salgschef for SAS i Danmark, Michael Hansen, til STANDBY.dk: ”Uden vi endnu har gjort det store ud af at markedsføre Hong Kong-ruten, ser bookingtallene allerede gode ud. Der var nærmest udsolgt på premiereflyvningen i søndags.”

SAS har af flere årsager eksporteret Hong Kong-ruten fra Stockholm til København. De svenske flyskatter ligesom SAS kunne få en bedre schedule, så flyet nu bliver en natflyvning fremfor en dagflyvning fra Stockholm og flyet på Hong Kong-ruten kan køre i et loop fra København til henholdsvis Hong Kong og Chicago.

”Mange rejsende foretrækker natflyvninger på langruterne; vi letter fem gange om ugen klokken 20.55 fra København og lander næste dag klokken 14.45 lokal tid i Hong Kong. Derfra kan vores onward-passagerer komme videre ud i Sydøstasien, herunder Kina og Australien, via vores SPA-samarbejde med Cathay,” sagde Michael Hansen og tilføjede:

”Med Hong Kong-ruten i København kan vi lettere tiltrække passagerer til den fra også det nordlige Tyskland og Polen.”

Relaterede artikler:

Københavns Lufthavn håber på flere langruter

Norden i fælles kampagne for flere turister fra Kina

Asien har flest af verdens største passagerruter