- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Coronarestriktioner giver usikkerhed om rejser

Krav om en negativ PCR-test, der er mindre end 48 timer gammel, kan gøre rejsen usikker frem til afrejsetidspunktet. Forbruger Europa har kigget på ansvar og rettigheder for rejselystne danskere.

Skirejsende til Østrig har oplevet nye restriktioner med kort varsel, og det samme kan gælde andre lande.

”Skisæsonen er startet. Men coronasmitten er fortsat høj i mange europæiske lande, og restriktioner kan spænde ben for rejsen. Blandt andet har Østrig netop indført en række restriktioner, som skaber usikkerhed for nogle af de danskere, som har set frem til en skiferie i de østrigske alper.”

Det skriver Forbruger Europa og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse. Den danske afdeling af Forbruger Europa er en del af Konkurrence og Forbrugerstyrelsen. Forbruger Europa-netværket er oprettet af Europa-Kommissionen.

Regler og rettigheder på forbrugerområdet
Lars Arent, leder af Forbruger Europa i Danmark, siger i pressemeddelelsen:

”Det kan ende med at være spildte penge, hvis man ikke har sørget for at opfylde kravene for indrejse, uanset om man har købt en pakkerejse eller købt for eksempel flybillet og hotel separat. Det kan være krav om vaccination, test før eller efter ankomst eller korrekt udfyldte indrejsedokumenter. Hold derfor øje med, hvad der gælder på rejsemålet.”

Uanset om man har bestilt en pakkerejse eller har købt rejseydelser, såsom indlogering og transport, separat, er det en god idé at tjekke, om man er forsikret, og få oplyst, præcist hvordan forsikringen dækker for eksempel afbestilling i tilfælde af coronasmitte og tvunget isolationsophold på destinationen, lyder det fra Forbruger Europa.

Lars Arent siger: ”Man kan være forsikret via sin rejseforsikring. Men man kan også have købt en afbestillingsforsikring med, da man købte pakkerejsen, hotellet eller transporten, eller man kan være dækket ind via sin indboforsikring eller sit kreditkort.”

Ingen hjælp hvis forbrugeren selv har sammensat rejsen
Forbruger Europa understreger, at hvis man selv har sammensat rejsen og for eksempel købt transport og indlogering hver for sig, har man ingen lovsikret fortrydelsesret.

Det betyder, at man som udgangspunkt ikke har ret til at få det fulde beløb tilbage, hvis man selv ønsker at aflyse turen, medmindre det fremgår af aftalevilkårene, hedder det.

”Hvis man selv afbestiller en rejseydelse – det kan være transport, skihytte, liftkort eller leje af skiudstyr – har man ikke en lovbestemt fortrydelsesret,” siger Lars Arent og tilføjer:

”Selvom restriktionerne lige nu ser ud til at påvirke ens rejse, kan det være klogt at forholde sig afventende, indtil man er tættere på afrejsedatoen. Man kan jo være heldig, at restriktionerne fjernes tættere på afrejsedatoen. Omvendt vil det muligvis koste et større afbestillingsgebyr, jo tættere man kommer på afrejsedatoen.”

Nye rejserestriktioner i Østrig skaber usikkerhed
Har man købt en pakkerejse til Østrig, men er forhindret i at rejse, fordi det ikke er muligt at opfylde krav til for eksempel vaccination eller negativ test, er det endnu usikkert, om man har ret til at få det fulde beløb refunderet fra rejseselskabet, oplyser Forbruger Europa.

Lars Arent siger: ”Det er endnu usikkert, hvad der gælder, hvis man ikke kan opfylde personlige krav, såsom krav til antal vaccinationer eller negativ test. Det skyldes, at det er en ny situation, som vi endnu ikke har fået afgjort hos klagenævnene eller ved domstolene.

Tag kontakt til rejseselskabet og eventuelt forsikringsselskabet. Hvis man er uenig i deres vurdering, kan man oprette en sag hos henholdsvis Pakkerejse-Ankenævnet eller Ankenævnet for Forsikring,” siger Lars Arent.

Relaterede artikler:

Raskmeldte er for hurtige til at booke ny ferie

Op imod 1.000 danskere må aflyse skiferie i Østrig

Nye indrejseregler skaber problemer for skiturister i Østrig

Guide med rejsendes rettigheder under coronakrisen

Bank skulle ikke tilbageføre penge for aflyste rejser