- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Danmark ser flere velhavende amerikanske turister

Sidste år havde Danmark 786.894 registrerede overnatninger fra besøgende fra USA. Det gør landet til Danmarks største gruppe af besøgende fra oversøiske lande. Og tallet er generelt voksende, viser analyse fra Dansk Industri på hjemmesiden: danskindustri.dk/di-business

Efter de besøgende fra USA fulgte Kina med 235.138 overnatninger i Danmark sidste år, fulgt af 112.622 australske overnatninger.

På fjerdepladsen kom Indien med 103.534 overnatninger, canadierne stod for 96.528, mens japanerne på sjettepladsen leverede 88.471 registrerede overnatninger i Danmark sidste år.

Dansk Industri har også kigget på, hvad den største gruppe af de oversøiske besøgende i Danmark, dem fra USA, blandt andet brugte deres tid på i Danmark.

Blandt de mere specielle tilbud er en rundvisning på Glyptoteket udenfor normal åbningstid – eller en tur til en landmand ved Lammefjorden, der leverer råvarer til Michelin-berømmede restauranter.

Til Dansk Industris erhvervsmedie dibusiness.dk siger Karl Granov, stifter af og administrerende direktør for turismebureauet Balder, der har specialiseret sig i at arrangere rejser til Danmark for velhavende turister:

”Amerikanerne har ikke så meget ferie, så den ferie de har, skal bruges godt. Og mange af dem er købestærke, og søger unikke oplevelser, hvor de får noget særligt med hjem. Det kan være ture med helikopter eller vandflyver, men mange af dem er ofte kulturelt og kulinarisk interesserede.”

Gastronomi er stærkt dansk trækplaster
Karl Granov ser Danmarks stærke omdømme indenfor madoplevelser som den stærkeste enkeltfaktor for at lokke turister til især København. Han mærker en stigende efterspørgsel efter den type rejsetilbud.

Det underbygges af statistikken for turister i Danmark, hvor der er en markant vækst i antallet af oversøiske turister.

I perioden 2009 til 2018 er andelen af oversøiske gæster i hele landet vokset med 139 procent, hvor amerikanske turister udgør den største gruppe, siger Sune K. Jensen, Dansk Industris chef for turisme.

”Det viser, at Danmarks i sin strategi for turisme skal stå på to ben. Vi skal både bearbejde nærmarkederne, men vi skal også have blik for de oversøiske turister, siger han.

Sune K. Jensen ser et potentiale i, at Danmark bliver endnu mere attraktiv for turister med højere feriebudgetter. Danmark er i forvejen kendt som et relativt dyrt ferieland, så derfor giver pengestærke turister branchen ekstra muligheder.

”Det er vigtigt, at vi arbejder differentieret og tapper ind i flere målgrupper. High-end markedet er klart attraktivt, men det skal kombineres med andre grupper af turister,” siger Sune K. Jensen.

DI’s turistchef ser også kulturelle værdier som det danske velfærdssystem, en livsstil med bedre balance mellem arbejde og fritid og et mere bæredygtigt samfund som et trækplaster for turister.

”Vi har ikke et Eiffeltårn eller en Keops-pyramide, men vi har nogle samfundsværdier som udlændinge er interesseret i. Det kan vi markedsføre bedre end i dag,” siger Sune K. Jensen til dibusiness.dk

Relaterede artikler:

Flest amerikanske turister i København

Millioner skal skaffe Danmark flere mad-turister

Biludlejer ser stor vækst i Danmark