Der kommer en øget indsats for blandt andet at tiltrække flere såkaldte gastroturister til Danmark. Foto: VisitDenmark.

Millioner skal skaffe Danmark flere mad-turister

Ny kampagne til 6 millioner kroner skal blandt andet tiltrække flere mad- og gastroturister til Danmark. “Vi er i en gastronomisk guldalder,” lyder det fra Horesta.

Regeringen har afsat tre millioner kroner i år og samme beløb næste år som led i Gastro 2025-udspillet til at gennemføre en brandingkampagne der kan tiltrække flere mad- og gastroturister samt udvide kendskabet til danske fødevarer uden for Danmarks grænser.

Brandingen af Danmark som gastronomisk centrum skal sammentænke internationale markedsføringsindsatser, som medfinansieres af offentlige penge. Den skal baseres på en fortælling om Danmark som både fødevareland og rejsemål, hedder det i en pressemeddelelse.

Det er tanken bag et nyt samarbejde, hvor fem organisationer – blandt andre Landbrug & Fødevarer, DI (Dansk Industri) Fødevarer og VisitDenmark – går sammen om at servere synergi mellem danske fødevarevirksomheders internationale markedsføring og øvrige indsatser, som tiltrækker flere madturister til Danmark. 

”Vi laver en fælles brandingkampagne som henvender sig til forbrugerne på udvalgte markeder. Gode madoplevelser har længe været en vigtig fortælling i vores turismemarkedsføring, men vi har ikke tidligere haft mulighed for at fokusere så stærkt på maden,” siger projektchef Eva Thybo fra VisitDenmark og tilføjer:

”Nu får vi for første gang mulighed for at prioritere gastronomien big time, fordi der nu er øremærket midler til fortællingen om Danmark som madland.”

Danmark er mere end ”beer, butter and bacon”
Branchedirektør Leif Nielsen fra Dansk Industri – Fødevarer, siger i pressemeddelelsen:

”Danmark har i årtier haft en stærk position på eksport af fødevarer, der er kendte for høj kvalitet og fødevaresikkerhed. Men de senere år er det også gået op for turisterne, at Danmark kan meget mere end beer, butter and bacon. At sammentænkte turisme og gastronomi er helt oplagt. At sætte strøm til Danmarks identitet som Madland vil skabe en styrket efterspørgsel for danske varer og knytte turisters positive rejseoplevelser stærkere til maden og vores madkultur.”

Horesta tilfreds med Gastro-udspil
Hotel- og restaurationserhvervets brancheorganisation, Horesta, mener at regeringen Gastro 2025-udspil generelt skaber bedre forudsætninger for at fremme gastronomien i Danmark og fremtidens mesterkokke.

For at sikre dansk gastronomis position i den absolutte superliga har regeringen og Dansk Folkeparti afsat 56,5 millioner kroner frem mod 2022 til at understøtte erhvervet. Pengene skal blandt andet bruges til et gastroakademi, hvor kokkene kan inspireres og videndele med kolleger og eksperter fra ind- og udland.

”Det danske køkken er blevet verdenskendt, men æren skal tilskrives kokkene og få gastronomiske ildsjæle. Derfor glæder vi os nu over, at regeringen bakker op om Danmarks gastronomiske styrkeposition med Gastro 2025, så vi skaber de bedste forudsætninger for at udvikle på fremtidens talenter i erhvervet,” siger Katia K. Østergaard, administrerende direktør i Horesta, og fortsætter:

Vi er i en gastronomisk guldalder, og den får uden tvivl et kæmpe boost med disse nye midler og dette politiske fokus.”

Relaterede artikler:

Norden stiger til 80 Michelin-stjerner

Danske toprestauranter i nyt samarbejde

Stor restaurantkæde åbner hotel i København