- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Digitalisering øger behov for personlig service

Nogle ser den digitale udvikling som en trussel mod den personlige relation og service, men sammenslutningen Danske Konferencecentre oplever det stik modsatte.

Danske Konferencecentre oplever i stigende grad efterspørgsel på god gammeldags, personlige service, lyder det fra sammenslutningen. Det sker, selv om den digitale udvikling giver mulighed for at klare nærmest hvad som helst på nettet. Danske Konferencecentre, der blandt andet repræsenterer over 100 møde- og konferencecentre, ser nemlig stigende efterspørgsel på personlig service.

Sammenslutningen ser et stadigt stigende antal bookinger hos sine medlemmer. I 2017 var ordreindgangen 25 millioner kroner højere end i 2016 og antallet af bookinger af arrangementer med mellem 50 og 200 deltagere steg næsten 60 procent fra 2016 til 2017.

“Virksomhederne har igen overskud til at holde møder og konferencer uden for eget hus. Men vi oplever samtidig et stærkt stigende behov for tryghed og for at spare tid ved at få målrettet og personlig vejledning. Søgninger på nettet kan føles som en ørkenvandring, og det har mange hverken lyst eller tid til. Den personlige service reducerer kompleksiteten og sparer kunderne tid og penge,” siger direktør for Danske Konferencecentre, Marlene H. Sylvester-Hvid.

Hun bakkes op af Hans Henrik Goth, der driver netværksbureauet Mantra. Sammen med Danske Konferencecentre var han for nylig vært ved et arrangement, hvor 20 ledere inden for digital innovation fra små og store virksomheder diskuterede samspillet mellem de digitale processer og kundens behov for personlig kontakt og service.

”At færdes i den digitale verden er i høj grad en individuel proces, og vi mennesker er i bund og grund ikke individualister. Vi kan godt lide tryghed og fællesskab, især når vi skal træffe beslutninger. Så selv om også konferencemarkedet bliver mere digitalt, vil der altid opstå behov for 1-til-1-relationer og -rådgivning,” siger han.

Personlig service giver tid og tryghed
På Danske Konferencecentres bookingportal kan mødebookere og andre kunder finde fakta og inspiration til valget af lokation for møder eller konferencer. Kunderne kan klare bookinger online, men mange vælger at sende en mail eller ringe til salgskontoret, inden de tager den endelige beslutning.

”Danske Konferencecentre skal hele tiden udvikle og optimere mulighederne på vores bookingportal. 70 procent af en købsbeslutning tages via Google, men det betyder også, at der er et hul, som vores personlige service skal udfylde. Når kunderne selv har dannet sig et overblik over mulighederne, vil mange gerne have adgang til vores viden om de enkelte konferencesteder,” siger Marlene H. Sylvester-Hvid.

Ifølge direktøren for Danske Konferencecentre er behovet for tryghed i en købssituation særlig vigtig for mødebookere: ”De har ansvaret for, at ofte flere hundrede mennesker får en god oplevelse, og for at virksomheden får størst muligt afkast af den betydelige investering, det er at holde en konference,” siger hun.

Relaterede artikler:

Konkurrenter arbejder sammen

One-stop-shop er en stor succes

Rundt i Danmark på netværks- og inspirationsdag