- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Emirater havde rejsebranchen til roadshow

Over 30 repræsentanter for UAE, De forenede Arabiske Emirater, besøgte sidste uge København, Oslo og Stockholm for at fortælle rejsebureau-agenter nyt fra denne voksende destination med de mange muligheder.

Klik for stort foto. I spidsen chefen for UAE-delegationen i København, Abdullah Saleh Al Hammadi, direktør for The National Tourism Programme i UAE, sammen med direktør Christine Engen fra PR-bureauet United Spirit Nordic, der var medarrangør af workshoppen. Foto: Peter Kristian Lundø, peterlundoe.dk

”Skandinavien er er et vigtigt marked for os; alene fra Danmark var der sidste år 84.000 ankomster til UAE – en stigning på 15 procent sammenlignet med 2016. I den forbindelse er Emirates’ daglige flyvning med en Airbus A380 med 615 daglige pladser mellem Dubai og København meget vigtig.”

Det sagde chefen for UAE-delegationen, Abdullah Saleh Al Hammadi, direktør for National Tourism Programme i UAE, til STANDBY.dk ved sammenkomsten i København på 5-stjernede Hotel d’Angleterre.

UAE-delegationen omfattede alt fra hoteller og resorts til turismerepræsentanter fra de enkelte emirater samt sågar turismepolitiet. ”De sørger for at UAE er en god og sikker destination for vores besøgende turister,” sagde Abdullah Saleh Al Hammadi.

Han tilføjede, at et af de vigtige punkter for UAE- fremstødet i Skandinavien var at fortælle om emiraternes mangfoldighed. Fra arabisk kultur, livstil, mad og gæstfrihed, de imponerende resorts, de store shoppingcentre, strandene og meget mere. ”Emiraterne komplimenterer hinanden – vi er syv emirater, men én destination – fra ørken til luksushoteller,” var et af budskaberne.

I alt havde UAE sidste år 24 millioner registrerede turister, hvoraf  fire millioner var borgere fra de øvrige emirater.

Dubai skifter repræsentant i Norden
Sidste år var der i runde tal 300.000 skandinaviske ankomster til UAE, primært fløjet dertil af Emirates, der har daglige ruter fra Dubai til København, Oslo og Stockholm.

Klik for stort foto. Dubai på workshoppen i København, fra venstre Monika Grinschgl fra Atlantic Link, der nu repræsenterer Dubai i Norden, landechef hos Emirates, Morten Balk, Jameela Ahli, vicechef for Norden hos turistmyndighederne i Dubai, og direktør Karin Gert Nielsen fra Atlantic Link. Foto: Henrik Baumgarten.

Mens Abu Dhabi er det arealmæssigt største emirat er Dubai vækstmotoren indenfor turismen. Og Dubai har netop skiftet repræsentant til at promovere sig i Norden overfor rejsebranchen.

Det er sket med en to-årig kontrakt med det danske repræsentationsbureau, Atlantic Link. Mens der sidste år var 300.000 skandinaviske ankomster til Dubai, er målet 500.000 om blot to år.

Omkring to ud af tre af de skandinaviske turister kommer kun til Dubai, mens resten besøger et eller flere af de øvrige emirater.

”UAE er altså ikke kun en destination for rige turister – her er noget for alle. Det er et af de budskaber, vi skal formidle,” sagde administrerende direktør for og ejer af Atlantic Link, Karin Gert Nielsen, ved roadshowet.

En destination i sig selv
Mange rejsearrangører har muligheder for stop over i typisk Dubai når de sender gæster til fjernere rejsemål med Emirates. Men i stigende grad bliver navnlig Dubai og nogle af de andre emirater en destination i sig selv.

”Vi har gæster som er nogle dage i Dubai på vej til for eksempel Maldiverne. Men selve Dubai kan sagtens være et feriemål – i konkurrence med blandt andet De kanariske Øer,” sagde Ida Marboe, trading & service manager i sales support hos Spies, Danmarks største charterrejsebureau ved sammenkomsten på Angleterre.

Klik for stort foto. Delegationen fra UAE og danske samarbejdspartnere ved workshoppen i København. Foto: Peter Kristian Lundø, peterlundoe.dk

600 ugentlige sæder hos Emirates
Et dansk charterrejsebureau, der er rigtig stor på Dubai, er Apollo.

”Salget til UAE er nærmest eksploderet de seneste år – Apollo har i dag 600 pladser om ugen med Emirates fra København til Dubai. Før var det stort, hvis vi kunne sælge 40 pladser på en hel sæson. Vi har foreløbig rejser til fem af de syv emirater,” sagde product supervisor hos Apollo i Danmark, Karina Nielsen, til STANDBY.dk og tilføjede:

”Emiratet RAK – Ras Al Khaimah – er en af de UAE-destinationer, der er vokset mest for os, også til eksempelvis familier med teenagers der vil prøve noget andet med active adventure, opleve ørkenen, naturen og strandene. Og i Abu Dhabi er der mange forlystelsesmuligheder, senest er der åbnet Warner Brothers World tæt på Ferrari World Abu Dhabi.”

Emiratet Fujairah er også en voksende destination for Apollo Rejser, understregede Karina Nielsen.

Relaterede artikler:

Abu Dhabi åbner kæmpe forlystelsespark

Emirat fastholder fokus på turistvækst

Højhastighedsturist fik fartbøder for 300.000 kroner