- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Flyprisportaler anmeldt for vildledende markedsføring

Forbrugerrådet anmelder tre flyprisportaler til Forbrugerombudsmanden, der også skal undersøge om to andre portaler med vilje blander søgeresultater med reklame.

Priser på flybilletter som forbrugerne kan finde på flyprisportaler, er i flere tilfælde ikke de billigste –selvom portalen lover det. Det oplyser Forbrugerrådet Tænk, der har kigget på 14 portalers markedsføring og nu anmelder flyprisportalerne Dohop.dk, Rejsepriser.dk og Viviro.com til Forbrugerombudsmanden.

Det skriver Forbrugerrådet i en pressemeddelelse. En ny undersøgelse fra Forbrugerrådet viser, at omkring en tredjedel af de danske forbrugere bruger flyprisportaler til at finde billetter. Forbrugerrådet indleder nu kampagne med fokus på prisportaler med flybilletter, mobilabonnementer og elektronik/hårde hvidevarer.

Udover de tre flyprisportaler, som er anmeldt for vildledende markedsføring, er Forbrugerrådet også opmærksom på, at nogle flyprisportaler indeholder reklamer blandet med søgeresultater, hvor det ikke er tydeligt, at der er tale om reklame og ikke søgeresultater. På den baggrund har Forbrugerrådet bedt Forbrugerombudsmanden vurdere de to portaler agoda.com og kayak.dk

”Flere portaler lover, at de viser de billigste priser, men når vi har søgt systematisk på udvalgte rejser, får vi på intet tidspunkt tilbudt den billigste pris,” siger formand for Forbrugerrådet, Anja Philip, og tilføjer:

”Der kan være flere hundrede eller endda tusinde kroner at spare, hvis man finder den billigste udbyder eller afgang, når man vælger flybilletter. Det er penge, man som forbruger risikerer at blive snydt for, hvis man ender på en flyprisportal, der for eksempel kun viser resultater fra få udvalgte flyselskaber.”

Forskel på kommercielle aftaler
Grunden til de svingende priser på flybilletter skal muligvis findes i de kommercielle aftaler, prisportalerne indgår med flyselskaber og de såkaldte OTA’er (Online Travel Agencies), som sælger billetterne, skriver Jyllands-Posten. Nogle prisportaler har kun et udsnit af markedet, mens andre viser næsten alle flyselskaber.

Typisk skal det selskab eller bureau, der sælger billetten, betale en afgift til den prisportal, der har formidlet salget. Og da ikke alle flyselskaber er  villige til at betale, kan der være portaler, som ikke ønsker at have dem med.

Jyllands-Posten nævner ti prisportaler (søgetjenester), der ikke sælger billetter, men finder billetter og leder kunden videre til flyselskaber eller OTA’er, hvor flybilletten kan købes: Agoda, Dohop, Flyrejser, Google Flights, Kayak, Momondo, Rejsepriser, Skyscanner, Travelmarket og Viviro.

Jyllands-Posten har også disse ti eksempler på OTA’er, der tilbyder både søgning og salg af flybilletter: Expedia, Flightfinder, Flybillet, Flysmarter, Goleif, Mr. Jet, Rejsefeber, Seat24, Supersaver og Travellink.

Flyselskaber vil ikke betale
Ifølge kilder i branchen kan der være stor forskel på, hvor mange flyselskaber en prisportal samarbejder med. Nogle linker eksempelvis ikke til Ryanair, Wizz Air, Easyjet og andre lavprisselskaber, fordi de ikke vil betale for at optræde på prisportalen.

Eller betalingen kan ske via en klikafgift, hvor flyselskabet eller OTA’en betaler 5-13 kroner til prisportalen for at have formidlet kontakten til en potentiel kunde.

Ejer af og administrerende direktør for den danske prisportal Travelmarket, Ole Stouby, siger til Jyllands-Posten, at Travelmarket for at være troværdig og servere det bedste produkt for forbrugerne også viser lavprisselskabernes priser.

”Det gør vi, selv om vi ikke tjener en krone på at sende kunder videre til eksempelvis Ryanair,” siger Ole Stouby og råder forbrugerne til at tjekke priserne på mindst to prisportaler ligesom det kan være en idé at sætte en prisagent til. Det er en funktion, som findes på flere prisportaler. Den overvåger prisudviklingen på de flybilletter, kunden er på jagt efter og giver en idé om, hvornår man skal slå til.

Relaterede artikler:

Prisgaranti ny slagmark mellem søgemaskiner

Forbrugerchef atter tilfreds med Icelandair

 Bookingmaskines moderselskab skifter navn