Arkivfoto fra Booking.com

Bookingmaskines moderselskab skifter navn

Amerikanske Priceline Group, der blandt andet har mastodonten Booking.com, ændrer navn på sit moderselskab.

Priceline Group har netop skiftet navn til Booking Holdings. Dette sker blandt andet for at fremhæve bookingmaskinens største aktiv, Booking.com, der ifølge Booking Holdings formidler overnatninger på mere end 1,5 millioner overnatningssteder verden over. Der foretages i snit hver dag en million bookinger via Booking.com

Booking Holdings har også rejsesøgemaskiner som Kayak.com, OpenTable.com, der har specialiseret sig i restaurantreservationer, og Rentalcars.com – hertil kommer blandt andet Agoda.com, der på det asiatiske marked er en stor bookingmaskine for overnatninger, skriver USA Today.

Avisen tilføjer, at der i rejsebranchen er flere penge at tjene ved at formidle overnatninger end for eksempel flybilletter. Dette skyldes blandt andet, at flyselskaberne i stigende grad prøver at trække bookinger af flybilletter over på deres egne hjemmesider. Her kan flyselskaberne også prøve at sælge kunderne feriepakker med hotel, udlejningsbil og så videre.

”Vores varemærker har én ting til fælles”
En medvirkende årsag til at skifte navn fra Priceline Group til Booking Holdings er at fremhæve Booking.com varemærket. Dette er internationalt meget mere kendt end Priceline, der primært er stor i selve USA.

”Priceline.com blev grundlagt for 20 år siden som et nicheprodukt, men siden er vi vokset til at være markedsførende på en række områder. Derfor vil vi sikre os at vores hovednavn forbindes med alle vores aktivitets-områder. Og Booking.com er klart vores største varemærke,” siger Booking Holdings koncernchef, Glenn Fogel, til finansmagasinet Forbes og fortsætter:

“Alle vores varemærker har en ting til fælles – og det er at give kunderne mulighed for at booke ydelser på områder de har brug for når de skal rejse og opleve verden.”

Blandt udfordrerne til Booking Holdings er Airbnb, der startede som formidler af udlejning af private boliger – men som i stigende grad udvider sin portefølje med blandt formidling af koncertbilletter, sightseeingture, restaurantreservationer og så videre.

Relaterede artikler:

Google øger fokus på rejsebranchen

Nyt legat til bæredygtig turisme

Danske hoteller fastholder pres mod Airbnb

x

Læs Også

Stor vækst hos Travelport

Teknologikoncernen Travelport, der har også har reservationssystemerne Galileo og Worldspan, forventer i år en vækst på 40 procent i Norden – blandt andet via en ny stor kontrakt.

Travelport får kontrakt med stort norsk rejsebureau

G Travel, den norske kæde af erhvervsrejsebureauer i Norge og Sverige, indgår omfattende aftale med Travelport, der blandt andet har reservationssystemerne Galileo og Worldspan.

Sådan kan rejseindustrien forberede deres medarbejdere på fremtiden

DEBAT: Når kunstig intelligens udvikles og implementeres, skal det så bare erstatte dygtige medarbejdere, spørger direktør og konsulent Ole Mortensen i et debatindlæg.

Dansk firma øger fokus på digitalisering i hotelbranchen

En kapitalindsprøjtning i millionklassen fra ny investor skal hjælpe den danske virksomhed DigitalGuest videre ud på det globale marked med sin digitale gæstebog til hotelbranchen.

Airbnb øger sit fokus

Portalen skal fremover også inkludere boutique hoteller, bed&breakfast og high-end udlejning samt et bonusprogram.

Nummerpladen som brobillet

På både Storebælt og Øresund kan betalingen for turen klares via nummerpladen. Det kræver blot, at man på forhånd knytter sin nummerplade til betalingskortet.