- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Flyselskabernes 10 største guldruter

Halvdelen af verdens 10 flyruter, hvor flyselskaberne tjener flest penge, er til og fra London Heathrow, viser en sjælden analyse. Selskaberne har mange daglige afgange på de profitable ruter.

Der er ikke noget at sige til, at flyselskaberne betaler meget store beløb for slots med start og landinger i Heathrow Lufthavn i London. Noget tyder på, at ens lykke er gjort, hvis man har tilstrækkeligt af den slags.

Verdens første flyrute, som generer over en milliard dollars, er British Airways som fra april sidste år til og med marts i år tjente mere end en milliard dollar på sin trafik mellem London og New York – en rute som BA har op til ti daglige afgange på. Det viser analyse fra OAG, et globalt air travel researchselskab.

Det giver en førsteplads på top 10-listen, hvor London Heathrow er en del af halvdelen af de flyruter, hvor flyselskaberne tjener mest.

På andenpladsen følger Qantas med ruten mellem Melbourne og Sydney, som ifølge OAG indtjente 854 millioner dollar til det australske Oneworld-medlem. Det resultat betød samtidig højeste indtjening på en indenrigsrute i undersøgelsen.

Emirates besætter tredjepladsen med ruten Dubai til London med 819 millioner dollars, indtjent på et år.

London Heathrow er også omdrejningspunkt for de fleste langruter, når der skal tales om guldruter. Det gælder således også fjerdepladsen med Singapore Airlines, der på sin rute fra Singapore til London tjener 700 millioner dollars.

Også guld på amerikansk indenrigstrafik
Først på femtepladsen dukker amerikanske selskaber frem. American Airlines’ mest lukrative rute er fra Los Angeles til New York, den gav i perioden et afkast på 698 millioner dollars. Det er en femteplads og viser også, at der er guldruter i amerikansk indenrigstrafik med ganske gode billetpriser.

På næste plads er vi fortsat i amerikansk indenrigstrafik på de lange afstande – denne gang med United Airlines med ruten San Francisco til Newark-lufthavnen ved New York med 687 millioner dollars i indtjening.

Herefter følger en af de lange ruter, hvor det drejer sig om at få den rigtige sædepris og den rigtige flytype til så lang og dyr flyvning, hvor de store fly suger meget brændstof. Det har Cathay Pacific forstået fra London til Hong Kong med en indtægt på bundlinjen på 631 millioner dollar om året. Cathay har op til fem daglige flyvninger mellem Hong Kong og London Heathrow.

Qatar Airways skraber 552 millioner ind på årsregnskabet fra ruten Doha – London, inden der bliver plads til endnu en indenrigsrute i et meget stort land, nemlig Canada fra vest til øst; fra Vancouver til Toronto, hvor Air Canada ifølge opgørelsen fra OAG havde et overskud på ligeledes 552 millioner dollar i den nævnte periode.

En velkendt rute for skandinaver går med Singapore Airlines fra Singapore til Sydney. Det giver 543 millioner dollar i kassen til flyselskabet. Den udgør samtidig sidstepladsen på guldruternes top 10.

Relaterede artikler:

Flest direkte ruter fra Frankfurt

Direkte ruter til Australien fra europæiske storbyer

London har færre oversøiske rejsende