Direkte ruter til Australien fra europæiske storbyer

Qantas overvejer flere ruter til Europa, efter det australske flyselskab har oplevet stor succes med den direkte rute mellem Perth og London Heathrow.

Det er gået overordentligt godt på den nye rute mellem den britiske hovedstad og Perth på den vestlige side af Australien.

Qantas har masser af passagerer på ruten, der er 14.500 kilometer lang.

“Perth-London-ruten overskrider vores forventninger. Vi oplever rigtig gode belægninger på sæderne, især i premium-kabinerne,” sagde Alan Joyce, koncernchef i Qantas, under et IATA-møde i Sydney i søndags ifølge Air Transport World.

Ruten mellem Perth og London Heathrow blev indviet i slutningen af marts i år, og det australske flyselskab opererer på den 17 timer lange rute med en Boeing 787-9 Dreamliner. Efterspørgslen har været så stor, at det har vakt ekstra opsigt hos Qantas.

”Det går fint med økonomien; London-Perth-ruten tjente penge fra dag ét. Jeg har ikke set en international rute tjene penge fra dag ét i hele min karriere i luftfartsbranchen,” fortalte Alan Joyce.

Modtager flere Dreamliner-fly
Succesen på London-ruten har fået Qantas til kraftigt at overveje direkte langdistanceruter til andre europæiske storbyer.

“Vi har Paris og Frankfurt på listen over mulige kommende destinationer. Der er store muligheder for rigtig lange langdistanceruter. USA er en anden mulighed,” sagde Alan Joyce.

Qantas har fire Boeing 787-9 Dreamlinere i sin flåde, og flyselskabet får yderligere fire fly af denne type leveret i slutningen af 2018. Leveringen af Dreamliner-flyene vil fortsætte i slutningen af 2020.

På samme tidspunkt vil Qantas, der er medlem af Oneworld-alliancen, pensionere sine gamle Boeing 747-fly. Det er muligt, efter flyselskabet i begyndelsen af maj konverterede seks Boeing 787-9 Dreamlinere til fast ordre. Den moderne Boeing skal dermed tage over efter jumbojetten, der er begyndt at blive udfaset hos flere flyselskaber verden over.

Verdens længste flyruter
Ruten mellem Perth og London Heathrow er pt. verdens næstlængste flyrute. Qatar Airways flyver på den længste rute, der går mellem Doha i Qatar og Auckland i New Zealand. Her flyves der 14.535 kilometer, og det tager minimum 17 timer og 40 minutter.

Til efteråret 2018 åbner Singapore Airlines en direkte rute mellem Singapore og New York-Newark, og det bliver verdens nye længste. Ruten bliver på 16.700 kilometer og får en flyvetid på cirka 18 timer og 45 minutter.

 

Relaterede artikler:

Qantas får verdens længste flyrute

Qantas klar til verdens længste flyrute

Øget fokus på flyvninger mellem Australien og London

Direkte fly fra Europa til Australien

Qatar Airways har nu verdens længste flyrute

x

Læs Også

Turistdirektør håber på flere easyJet-ruter

Direktøren for VisitAarhus glæder sig over de kommende easyJet-ruter til Aarhus – og har forslag til andre ruter der kunne flyves til lufthavnen i Aarhus.

Lufthavn importerer mange passagerer til langruter

Helsinki, Keflavik i Island og Amsterdam er blandt de 10 lufthavne, hvorfra der flyver flest rejsende til Københavns Lufthavn for at skifte til langrutefly.

Langsom vækst for kvinder som piloter

Stadig flere kvinder bliver piloter, men stigningen går ikke hurtigt. Kun 3 europæiske flyselskaber er blandt de 20 i verden med flest kvinder i cockpittet.

Dansker chef for Norwegians 6.000 kabineansatte

Tidligere chef for kabinepersonalet hos SAS i Københavns Lufthavn og senest Director Cabin Crew i det norske rekrutteringsselskab OSM Aviation er netop blevet øverste ansvarlige for samtlige Norwegians kabineansatte.

DRF vil ikke fraråde flyselskaber

Sidst på måneden har Fogedretten i Københavns Byret for første gang en inkassosag i Københavns Lufthavn mod et flyselskab, spanske Vueling, der ikke vil betale bøder for forsinkelser. Danmarks Rejsebureau Forening kigger på sagen.

Forbrugerchef skuffet over Icelandair

I forbindelse med 9 timers forsinkelse fra Island til København fik dansk passager ingen information fra flyselskabet om EU-reglerne om kompensation. Men passageren kender reglerne – han er til daglig vicedirektør i Forbrugerrådet.