- STANDBY.DK - https://standby.dk -

For mange taxaer i Københavns Havn

Atypisk trafik til krydstogtskibene, da der var årsrekord med 31.000 passagerer og besætningsmedlemmer pinsedag. Til daglig kniber det i halvanden time på grund af skoletransport.

Næppe var nogle store københavnske hoteller begyndt at klage over manglende taxaer og lange ventetider efter indførelse af den ny taxalov, før Københavns Havn kunne oplyse om en klar bedring i forhold til sidste sæson ved krydstogtskibene.

”Indtil nu har vi ikke haft de ventetider, vi havde sidste år. Nærmest tværtimod,” siger direktør Arnt Møller Pedersen til STANDBY.dk. ”Således måtte vi pinsedag returnere nogle taxaer, fordi der ikke var flere kunder. Det var endda vores hidtil største dag i år med 23.000 passagerer og 8.000 besætningsmedlemmer,” fortsætter han.

Hvorfor der pludselig var vældig mange taxaer, ved havnedirektøren ikke, men det har i længere tid været publiceret, at pinsedag ville blive en af de helt store, og det er da et godt tegn, at ledige vogne søger hen, hvor det antages, at det er mange passagerer.

Siden januar er der givet flere bevillinger. ”I fjor havde vi et problem mellem kl. 7,30 og 9,00. Og da vi undersøgte hvorfor, fik at vide, at der er et voldsomt tidspres på reserveringer til skolekørsel. Det mærkes over hele byen, ”siger Arnt Møller Pedersen.

7.000 stykker bagage
Hver gang havnen på vegne af krydstogtselskaberne klagede over manglen på taxaer, var svaret tilbage ”at så kunne havnen jo sørge for ordentlige til-og frakørselsforhold ud til de tre store terminaler på Oceankaj”.

Hvad angår pladserne, når taxaerne kommer frem, er der cirka 50 pladser ved hver terminal. Når skibene kommer ind, ofte mellem kl. 06.00 og 07.00, er der altid rigeligt med hyrevogne, men derefter begynder det at spidse til.

På det tidpunkt skal der også være plads til bagagen. I søndags var der blot fra ”Norway Breakaway” omkring. 7.000 stykker bagage ved ankomst, og nogenlunde tilsvarende ved afgangen sidst på eftermiddagen.

Hvad hotellerne angår, føler de manglen på hyrevogne. Således sagde direktør Brian Gleeson fra Radisson Blu Royal Hotel forleden til TV 2 Business:

”Det skader både København og Danmark som destination. Når hotellets gæster ikke kan få en taxa, må de ansatte hjælpe med til at finde et offentligt transportmiddel, eller sågar bestille en limousine.”

 

Relaterede artikler:

Tiltrængt taxaindsats i København

Taxakørsel stiger på Øresundsbron

København får bedre taxaservice