København får bedre taxaservice

københavns lufthavn  Taxa ManagementTURISME: Nu har Storkøbenhavns fire store taxiselskaber tilsluttet sig nyt servicekodeks, som Horesta tog initiativ til. Det vil løfte serviceniveauet og give mere tilfredse turister, mener Horesta. Og Københavns Lufthavn melder om rekordmange taxier i sit nye taxisystem

Først tilsluttede Amager Øbro Taxi 4×27 og siden TAXA 4×35 sig. Nu er også DanTaxi og TaxiNord 4×48 kommet ombord i det nye Horesta-taxikodeks. Det glæder formand for Horesta Region Hovedstaden, Allan Agerholm.

Horesta Region Hovedstaden har tidligere præsenteret de fire største taxaselskaber i Storkøbenhavn for det fælles servicekodeks – et regelsæt for, hvordan chaufførerne leverer god service over for kunderne.

”Taxachauffører er ofte både turisternes første og sidste møde med København. Jeg er derfor glad for, at selskaberne vil være med til at gøre en positiv forskel,” siger Allan Agerholm og tilføjer: ”Jeg er sikker på, at det nye kodeks vil løfte serviceniveauet. Det er til gavn for vores mange gæster, som bliver mere tilfredse og får en bedre rejseoplevelse. I sidste ende er det med til at løfte dansk turisme.”

Også Københavns Lufthavn har reguleret sit taxisystem. I mandags kl. 6 kørte den første taxi igennem lufthavnens nye taxisystem. Siden har op til 3.900 taxier hver dag passeret systemet.

Målet med det nye system er at halvere taxikøerne, chaufførernes spildtid og fjerne trafikkaos omkring lufthavnen.

“Vi er kommet godt fra start. Ideen med at styre antallet af taxier efter vores prognoser for, hvor mange rejsende, der er i lufthavnen, ser ud til at virke. Det ser ud til, at chauffører begynder at mærke fordelene ved systemet,” siger Henrik Peter Jørgensen, kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavn.

Taxi Management Systemet giver taxiselskaberne adgang til lufthavnens passagerprognoser. Fremover skal taxierne, efter planen, ikke holde i lange køer på lufthavnens mest trafikerede vej, Ellehammervej, men på et særligt taxidepot. Herfra kaldes taxierne frem til Terminal 3, når der er ture.

Målinger før introduktionen af det ny taxisystem viste, at der er i gennemsnit var 2.500 taxiture fra lufthavnen om dagen.

For at fremme den gode serviceoplevelse er der indført bonussystem, hvor den eller de taxiselskaber, der yder den bedste service, belønnes med op til 500.000 kr. om året. Bonussen uddeles fire gange om året.

De fire taxiselskaber, der står bag det nye taxi-system sammen med Københavns Lufthavn, er Amager Øbro Taxi 4×27, DanTaxi, TAXA 4×35 og TaxiNord 4×48

Der køres knap en million taxiture fra lufthavnen årligt. Ambitionen med det nye system er, at ventetiden for taxier, der skal hente kunder, halveres fra de nuværende 42 minutter til i snit 20 minutter. Det vil spare chaufførerne for ca. 330.000 timer i kø årligt.