- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Hæderspris til turistchef

TURISME: Ved Horestas Årsdag i går i Aarhus gik organisationens markedsføringspris til turistdirektør.

Direktør for VisitAarhus, Peer H. Kristensen efter modtagelsen af MARIA-prisen.

TURISME: Ved Horestas Årsdag i går i Aarhus gik organisationens markedsføringspris til turistdirektør.

Peer Heldgaard Kristensen, adm. direktør i VisitAarhus, modtog torsdag Horestas markedsføringspris MARIA-prisen, som hvert år gives til en person, der har gjort noget særligt for at sætte Danmark på verdenskortet. MARIA er i denne forbindelse forkortelse for: Marketing Award Raising International Awareness.

Horestas bestyrelsesformand, Jens Zimmer Christensen, sagde i sin motivering, at Peer Kristensen og hans teams arbejde i år havde ført til store internationale omtaler i medier som New York Times og Lonely Planet.

Siden Peer Kristensen i 2012 blev VisitAarhus-direktør har byen fået 68,8 procent flere hotelværelser, og hotelovernatningerne er steget 47,7 procent fra 2012-2016. Byen har fået en række store hoteller i perioden, og flere er på vej.

Desuden er Aarhus på ICCA kongresverdensranglisten gået fra en placering som nummer 207 i 2012 til nu at være blandt de 100 største kongresdestinationer i verden.

Det er dog ikke kun på hotelsiden, at byen har udviklet sig. Restaurantomsætningen er også vokset, hvor byen blandt andet har åbnet Aarhus Central Food Market og fået fire stjerner på Michelins eftertragtede verdenskort.

”VisitAarhus arbejde og den positive udvikling i turismen er kulmineret i 2017. Her har byen via sin titel som Europæisk Kulturhovedstad fået det maksimale ud af begivenheden,” sagde Jens Zimmer Christensen.

I sin takketale fremhævede Peer Heldgaard Kristensen sine medarbejdere i VisitAarhus. Han roste også Aarhus virksomheders vilje til at arbejde sammen om at gøre byens turisme større.

Tidligere er MARIA-prisen givet til to personer fra restauranter (Rene Redzepi, Noma og Rasmus Kofoed, Geranium) samt direktør for et kongrescenter (Arne Bang Mikkelsen, Bella Center) og ejer af hotelkæde (Henning Arp-Hansen). Desuden har Susanne Bier vundet prisen for sit bidrag til markedsføringen af Danmark.

Med MARIA-statuetten følger en check på 50.000 kroner.

Over 400 deltagere i Horestas Årsdag
Horestas Årsdag 2017 blev afviklet på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Aarhus med over 400 tilmeldte direktører og beslutningstagere.

Horestas direktør, Katia K. Østergaard, og bestyrelsesformand Jens Zimmer Christensen bød velkommen til arrangementet, hvor der blandt andet var fokus på employer branding, markedsføring og innovation.

Minister roste turismen
Første taler var erhvervsminister Brian Mikkelsen, som roste turismens værdi som eksporterhverv og vækst gennem en lang årrække. Han understregede, at regeringen løbende arbejder på at styrke vilkårene for erhvervet, så udviklingen kan fortsætte mange år frem.

Ministeren blev efterfulgt af McDonald’s adm. direktør i Danmark, Joachim Knudsen, Peter Poulsen, personaledirektør i Dansk Supermarked og Henrik Engelund fra Core:Workers, ekspert i employer branding.

Sammen gav de gæsterne et indblik i, hvordan man kan skille sig ud i mængden, når det kommer til at rekruttere medarbejdere. Et emne som fylder meget i erhvervet i disse år, hvor efterspørgslen på kvalificeret arbejdskraft er stor.

Fra tilfredse til loyale kunder
Første udenlandske indslag var fra André Wiringa, ledelsesekspert og forfatter. Han havde fokus på, hvordan man som virksomhedsejer flytter gæsterne fra at være tilfredse til at blive loyale. En disciplin, som blandt andet kan medføre, at virksomhedens besøgende også anbefaler produktet, servicen eller oplevelsen til deres omgangskreds.

I forlængelse af dette indlæg kom hoteldirektør Marco Nussbaum. Han har på kort til fået sin virksomhed, Prizeotel, til at vokse, og kædens hoteller adskiller sig fra det øvrige hotelmarked i Tyskland gennem design, pris og atmosfære. Han gav blandt andet sine bud på, hvordan man leder medarbejdere gennem forandring, og hvordan den hårde konkurrence bør blive håndteret af direktørerne i erhvervet.

Dagens sidste panel omhandlede markedsføring på sociale medier. Her havde Horesta inviteret en række social media-influenter, som blandt andet lever af at lave sponsoreret indhold for virksomheder.

Talerne, Louise Bjerre og Simone Wulff, har samlet over 350.000 følgere på billedmediet Instagram, og flere end en kvart million abonnerer på deres video på YouTube. De gav gæsterne værktøjerne til selv at eksperimentere med disciplinen og et indblik i, hvad det kan føre med sig. Disse influenter har nemlig rigtig godt fat i den unge og købestærke generation.

Som altid sluttede Horestas Årsdag med en branchefest, hvor der i år deltog over 200.

Relaterede artikler:

Horesta: Erhvervspakke styrker turismen

Horesta satte pris på stor hotelkæde

Endnu en hotelkæde forlader Horesta