- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Horesta til minister: kig nu på dansk skat og moms

DEBAT: Annette Hyldebrandt, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Horesta, er ikke ubetinget enig med alt i erhvervsminister Simon Kollerups nytårskommentar på STANDBY.dk

Af Annette Hyldebrandt, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i HORESTA

Erhvervsminister Simon Kollerup efterlyser investeringer i nye bæredygtige turismeprodukter i hele landet.

Og ministeren lægger med sine ord trumf bag planerne om, at der nu kan søges om midler til direkte udvikling af nye og eksisterende turismeprodukter.

Det statslige fokus på investeringer i turisme er nyt og meget positivt, og der er med denne åbning nu skabt større incitament for nye kommercielle investeringer i turisme- og oplevelseserhvervet i Danmark.

Og ministeren har ret, når han siger, at der ikke er skønnere i Heiligenhafen end i Søndervig.

Drejer sig ikke kun om skønhed
Men nu er det desværre ikke kun skønhed, vi er i konkurrence om med vores nærmeste naboer mod syd, men derimod skatte- og momstrykket – og dermed prisen.

Skattetrykket for danske virksomheder er stadigvæk et af de højeste i verden, når vi sammenligner os med vores nærmeste konkurrentmarkeder og andre populære destinationer.

Selvom selskabsskatten i Danmark nu er nede på 22 procent, så skal man hertil lægge yderligere skatter, moms og afgifter som bidrager til, at det samlede skattetryk for virksomhederne bliver højt.

Det gør blandt andet produktionsomkostningerne højere end i andre lande, og den regning sendes jo i stor udtrækning videre til forbrugerne i form af højere priser.

Til sammenligning kan nævnes, at når en gæst sover på et dansk hotel og spiser på en dansk restaurant er momsen på 25 procent.

I Tyskland er momsen på en hotelovernatning helt nede på 7 procent og 19 procent på et restaurantbesøg.

Tager man over på den anden side af Øresund, så kan gæsten slippe med 12 procent i moms for både overnatning og måltid.

Det er det halve af danske forhold, og det afspejler sig selvfølgelig i prisen på produktet. Det bliver billigere at være gæst, når momsen er lav, og prisen bliver dermed et konkurrenceparameter, hvor virksomheder i Danmark ikke er ligestillede med de omkringliggende markeder.

Og når der også er skønt i både Tyskland og Sverige, så bliver et af de afgørende incitamenter for valg af destination, hvor man får mest for pengene.

Investorer ser alvorligt på skatter og moms
Skatte- og momstrykket i Danmark bliver dermed naturligt også noget, investorer ser alvorligt på i forhold til et fornuftigt ROI (Return of Investment, red)

Kan man som investor se frem til, at driftsomkostningerne på investeringen og prisen på produktet i Danmark er væsentligt højere end i for eksempel Tyskland, Holland og Sverige, så er dette uvægerligt med til at pengene lander udenfor Danmarks grænser.

Skal vi for alvor tiltrække flere investeringer i danske turismeprodukter og flere gæster til vores skønne land, så er vi nødt til at se på de skatte- og momssatser, som vi pålægger både virksomheder og forbrugere.

For som situationen er nu, er danske virksomheder udsat for stærkt konkurrenceforvridende vilkår fra vores omkringliggende markeder. Og det er hverken et gunstigt investeringsmiljø eller stærkt markedsføringsparameter for dansk turisme- og oplevelsesøkonomi.

Relaterede artikler:

Minister efterlyser mere investering i dansk turisme

Horesta får chef for turisme- og oplevelsesøkonomi

Klar til Danmarks største Lalandia