- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Hotelkæde har boom af danske gæster

”Vi prioriterer det gode værtskab frem for check in-automater,” siger direktør for Small Danish Hotels, hvis 78 medlemmer i disse sommermåneder har 70 procent flere danske gæster end sidste år.

”Vores gæster søger ofte en god oplevelse med et godt værtskab – altså noget andet end de hotelkæder, der nærmest har afskaffet receptionen og lader gæsterne checke ind via smarte maskiner og stort set har afskaffet ethvert personligt touch point med gæsterne.”

Det siger direktør for samarbejdsorganisationen Small Danish Hotels, Jørgen Christensen, til STANDBY.dk – udtalelsen kommer efter kædens har kørt undersøgelse i sit kunderegister over, hvad der vægtes som det primære ved ophold hos kædens medlemmer, der tæller alt fra kroer og hoteller til slotte og herregårde.

Ifølge Small Danish Hotels besvarede 26.000 gæster undersøgelsen, der er gennemført i årets første halvår. Resultaterne fra undersøgelsen, der blev lavet af konsulenthuset Asnæs & Vangstrup i samarbejde med Small Danish Hotels, viste blandt andet at kædens gæster har fokus på bløde værdier fremfor prisen på værelset.
”Det personlige værtskab, herunder god mad, hos vores medlemmer er vigtigere for vores gæster end prisen; det kunne også tyde på, at vores medlemmer har rimelige priser,” siger Jørgen Christensen og tilføjer, at til august forventer kæden at kunne præsentere to nye medlemmer.

Top 6 over gæstepræferencer hos medlemmerne af Small Danish Hotels er ifølge undersøgelsen: morgenmad (30 procent), velkomst (29), restaurant (27), værelse (23), afsked (20) og pris på opholdet, 18 procent.

På årsbasis har de foreløbig 78 medlemmer af hotelkæden cirka 1,3 millioner overnatninger på deres i alt 4.000 værelser. Danskere udgør langt over halvdelen af de årlige gæster hos Small Danish Hotels fulgt af nordmænd, hollændere, svenskere og tyskere. Alene i juni, juli og august i år har kæden, hvis medlemmerne omsætter for cirka 1,3 milliarder kroner om året, set en fremgang i antal danske gæster på 70 procent.

Kræver medlemskab af Horesta
For at være medlem af Small Danish Hotels kræves blandt andet medlemskab af hotelbrancheforeningen Horesta.
”Vores medlemmer har overenskomster og engagerede medarbejdere – men en af de største udfordringer er at få fagudlært personale i navnlig ydreområderne, hvor der blandt andet er kamp om kokkene,” siger Jørgen Christensen og tilføjer, at hotelkæden godt kunne tænke sig flere byhoteller som medlemmer.

Relaterede artikler:

Small Danish Hotels med i ny hotelorganisation

Flere på hotel om vinteren

Hotelkæde klar med check in-maskiner

Her er Danmarks 10 største hoteller – uden for København