- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Julestemning i Ryanair

WEEKENDKLUMME: Hvor langt er der egentlig fra fiktion til virkelighed, når ledelsen i irske Ryanair indleder julemåneden med et større møde om den seneste udvikling? Her er et bud på sæsonens første juleeventyr.

WEEKENDKLUMME: Hvor langt er der egentlig fra fiktion til virkelighed, når ledelsen i irske Ryanair indleder julemåneden med et større møde om den seneste udvikling? Her er et bud på sæsonens første juleeventyr.

Af Ejvind Olesen

Der stod en strid vind ind fra Dublin Bay den november morgen i den irske hovedstad. Om to dage var det starten på julemåneden. Der var ingen sne. Det er der sjældent, men Golfstrømmen betyder til gengæld, at der gror palmer lige uden for bygrænsen. Til gengæld regner det ofte. Nej, vær kun rolig, det er ikke et forsøg på at give en vejudsigt for den grønne ø. Men til gengæld en prøve på at skildre et udvidet direktionsmøde i Ryanair. Fiktion eller virkelighed, gæt selv.

Inden for hos Ryanair skulle klimaet også bestå sin prøve den dag. Samarbejdsklimaet. Karismatiske og ofte udskældte koncernchef, Michael O’Leary, havde indkaldt til mødet med afdelingsledere og fagforeningsrepræsentanter.

”Godmorgen alle sammen. Jeg har fået en idé,” indledte han.

”Åh nej!” tænkte de fleste i lokalet. Nu igen. Nogle få af hans nærmeste begyndte at klappe.

”Vi sælger for lidt. Vi får for lidt for vores flybilletter. Vi er for dårlige til at forklare os. Hvis vi skærer ned på trafikken til en bestemt by, for eksempel København, så er det fordi, der ikke er passagerer nok. Det må de da kunne forstå, Men vi siger bare, vi mangler fly.

Noget om, at de nye vi har bestilt, er forsinkede. Den er altid god nok. Den bruger Norwegian også. Jeg har også set, at duksedrengene fra SAS bruger det som undskyldning, når de mangler personale.”

De er ikke ansat i Matas
”Men nu speeder vi op”, fortsatte Michael O’Leary. “Nej ikke med flyene, de kan jo ikke flyve hurtigere og slet ikke i modvind. Nej, det er inde i kabinen.

Kabinepersonalet skal ikke tro, de er ansat i en kosmetikafdeling i et varehus eller i Matas, hvor de kan stå og spray dufte ud for kunderne i timevis. Alt for mange blandt vores kabineansatte når slet ikke de 50 euro de skal sælge for pr flyvning.

Det må være klart, at de simpelthen ikke udfører det job, de er ansat til. Det må vi holde bedre øje med i fremtiden,” sagde koncernchefen.

”Vær nu ikke så hård, Michael, husk det er snart jul,” sagde chefpilot Ray Conway, som selv havde købt en dyr parfume med hjem til konen, fordi han havde ondt af kabinechefen, som han engang havde haft et forhold til. Hun havde kun solgt for 25 euro, da de var ved at nå Malaga.

”Jeg er tæskeligeglad med jeres jul, hvis det da ikke var fordi, den giver muligheder for endnu mere salg. Har I nogensinde hørt om julegaver? Ved I måske ikke, at skønhedsprodukter normalt sælger som varmt brød?” sagde O’Leary og så ud som om han selv trængte til en kur.

”Vi har nogle eksempler på stewardesser, som siger, de har været i færd med at hjælpe nogle ældre damer blandt passagerer på toilettet, og derfor har de ikke nået deres salgsmål,” kom det fra personaledirektør Eddie Wilson. Han var fortsat lidt forpint efter sommerens strabadser med piloterne, som gjorde krav på deres ferie.

”Med de priser vi tager for flybilletterne kan vore passagerer vel ikke forvente, at de skal hjælpes på toilettet,” kom det fra koncernchefen, der fortsatte: ”I skal aldrig være i tvivl. Salget om bord går forud for alt andet. Så må vore passagerer også selv finde ud af at spænde sikkerhedsbælterne. Nu har de vel fløjet i så mange år, at det er sivet ind, hvordan man gør det.”

Betal for toiletbesøg
”Hvis det med toiletbesøg bliver for populært, gør vi alvor af planerne om at tage penge for at komme på toilettet. OK, nu vil jeg være venlig. De beløb kan indgå i salgsmålet på 50 euro. Skal vi sige to euro i jeres salgsmål for hver I hjælper, og I tager 10 euro fra passageren,” sagde Michael O’Leary.

”Oppe i Norge hos Bjørn Kjos har jeg set, at det koster 10 til 20 kroner i lufthavne og banegårde at gå på toilettet. Hvorfor skal det så være gratis oppe i luften?”

Kommerciel direktør David O’Brien syntes også, han måtte sige noget. Og han ville gerne have ord for at være en flink mand. Han fik imidlertid nervøse rystelser hver gang, han kom i tanke om, hvad piloterne skulle have i løn i fremtiden.

”I næste uge har vi et tilbud på en skøn duftecreme til 49 euro. Sælg blot en af dem, og den er næsten hjemme.”

Igen var der nogle få, der klappede.

På genopdragelse i København
”Hvad forstår I ved ‘særlige tiltag’ for dem, der ikke når salgsmålet?,” ville formanden for kabinepersonalet vide.

Nu var Michael O’Leary i sit es: ”I værste fald bliver de sendt på genopdragelsesophold i København hos to af Ryanairs sande venner, LO formand Lizette Risgaard og folketingsmedlem fra SF Karsten Hinge.” Der gik et sandt gys gennem forsamlingen.

Koncernchefen fortsatte: ”Men ellers river jeg deres vagtplaner i stykker og sætter dem udelukkende på vikarjobs.”

På pladsen udenfor sang et børnekor, iklædt nissehuer: ”When Irish eyes are smiling.”

God Weekend.

Relaterede artikler:

Ryanair holder kurs mod rekordresultat

Kæmpe fagforening støtter Ryanairs piloter

Ryanair halverer tilladt håndbagage