- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Kinesiske flyselskaber kan øge på Europa

De kinesiske luftfartsmyndigheder vil lempe sin politik om at kun et kinesisk flyselskab må flyve en konkret rute mellem Kina og for eksempel Europa. Air China kommer til Københavns Lufthavn.

Civil Aviation Administration of China (CAAC) har netop meddelt, at det vil opbløde sin holdning siden 2009 om at helst kun et kinesisk flyselskab må betjene udenrigsruter – der er dog en række undtagelser.

Den kommende ændring hos CAAC, der træder i kraft fra oktober i år, vil gøre det muligt for flere kinesiske selskaber at flyve for eksempel langruter til Europa, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Kinas hidtidige ”one route, one airline” blev oprettet for at forhindre statsejede kinesiske flyselskaber fra at konkurrere på de samme ruter til skade for indtjeningen – og flypassagerer, der ikke kan vælge det for eksempel billigste kinesiske flyselskab på en given rute.

Fra oktober i år vil CAAC angiveligt opdele udenrigsruter i to – til lande som Kina har open skies-aftaler med og til lande, hvor dette ikke er tilfældet.

Kritikere af den ændrede kinesiske luftfartspolitik frygter, at den vil betyde at nogle flyselskaber opgiver ikke lukrative-ruter og i stedet hvor muligt flytter kapaciteten til ruter, hvor der kan tjenes flere penge – for eksempel til og fra Beijing og Shanghai.

Kina har kig på Norden
Holder intentionerne, så åbner Star Alliance-medlemmet Air China 30. maj helårsrute fra Beijing til Københavns Lufthavn. Forbindelsen skal flyves fire gange om ugen med en Airbus A330-200 med plads til 237 passagerer, 30 på business class og 207 på economy. Til sammenligning flyver SAS dagligt fra København til Beijing med en Airbus A340, der har 245 passagersæder.

I øvrigt ville Beijing Capital Airlines denne sommersæson flyve fra Beijing til København – men da Air China fik kinesisk tilladelse til at flyve til København, måtte Beijing Capital Airlines trække sig, netop som følge af begrænsninger i trafikrettighederne.

Beijing Capital Airlines havde også denne sommer planer om at åbne fra Beijing til Helsinki, men også disse planer er opgivet.

Helsinki Lufthavn blev også tidligere i år svigtet af et kinesisk flyselskab. Den 17. januar i år skulle Lucky Air, der er med i samme konglomerat som Beijing Capital Airlines, HNA, have startet en trekantsrute mellem Kungming, Chengdu og Helsinki med to ugentlige flyvninger. Men ruten blev aldrig til noget.

Finnair flyver til 7 kinesiske byer
Målt på antallet af flyforbindelser til Kina er Helsinki Lufthavn nummer et i Nordeuropa – naturligvis takket være Finnair, der i år for 30 år siden som første europæiske flyselskab begyndte med regelmæssige flyvninger mellem Helsinki og Beijing.

I dag flyver Finnair sæsonmæssigt eller hele året til i alt syv kinesiske byer med 38 ugentlige afgange: Beijing, Chongqing, Guangzhou, Hong Kong, Nanjing, Shanghai og Xi’an. Nanjing er nyeste skud på Finnairs kinesiske menukort – ruten åbnede i søndags med tre flyvninger om ugen i løbet af sommeren og to om ugen i vinterperioden.

Relaterede artikler:

SAS bøjer sig for pres fra Kina

Tidligere prinsesse og løvedans åbner ny flyrute

BA fordobler kinesisktalende ansatte på ruter til Kina