SAS har rettet sig efter ønske fra Kina om blandt andet at omtale Taiwan som en del af Kina. Arkivfoto fra Københavns Lufthavn, foto: Ernst Tobisch.

SAS bøjer sig for pres fra Kina

Kina har meddelt 36 flyselskaber at de skal skrive at Taiwan hører under Kina. Det har blandt andet fået SAS til at ændre information på sin hjemmeside.

I brevet fra de kinesiske luftfartsmyndigheder, Civil Aviation Administration of China (CAAC), truer CAAC ifølge avisen Washington Post 36 flyselskaber med alvorlige konsekvenser, hvis de ikke ændrer omtalen på for eksempel deres hjemmesider af blandt andet Taiwan til enten ”Kinesisk Taiwan” eller ”Taiwan, Kina.”

SAS oplyser til Politiken, at selskabet ikke har modtaget brevet, men på SAS’ hjemmesider står der nu ”Taiwan, Kina” når der søges efter rejser til Taiwan. Før skrev SAS kun navnet på Taiwans hovedstad, Taipei, og undgik dermed at forholde sig til, om Taiwan er en selvstændig stat eller en del af Kina.

SAS flyver ikke til Taiwan, men har ruter til Beijing, Shanghai og Hong Kong. Hong Kong var indtil 1997 en britisk kronkoloni, og er i dag en delvist selvstyrende region under Kina.

SAS’ pressechef i Danmark, Mariam Skovfoged, oplyser i en mail til Politiken, at SAS har ”lagt os på samme standard som mange andre flyselskaber” og, tilføjer hun: ”Vi forholder vi os til officielle vejledninger fra officielle myndigheder i de lande, vi flyver til.”

Ifølge avisen Wall Street Journal gav de kinesiske myndigheder sidst i april de 36 flyselskaber en frist på 30 dage til at følge påbuddet om for eksempel at omtale Taiwan som en del af Kina, hvis ikke de ville risikere alvorlige forstyrrelser i deres muligheder for at operere i Kina.

Pres på andre flyselskaber
Australske Qantas og amerikanske American og Delta er blandt de flyselskaber, der har oplyst, at de har fået brevet med kravene fra CAAS.

Ifølge avisen Sydney Morning Herald har kineserne meddelt Qantas, at flyselskabet skal fjerne al offentlig tilgængelig information på sine hjemmesider der indikerer, at Taiwan, Hong Kong og Macau hører til andre lande end Kina.

I en erklæring fra USA’s udenrigsministerium hedder det blandt andet, at USA modsætter sig at Kina skal diktere amerikanske selskaber, herunder flyselskaber, hvad de skriver på deres hjemmesider.

Tidligere i år lukkede de kinesiske myndigheder i en uge den amerikanske hotelgigant Marriotts kinesiske hjemmesider. Det skete efter Marriott havde opført Hong Kong, Macau, Taiwan og Tibet som selvstændige lande. Efter Marriott havde rettet ind efter de kinesiske krav, blev siderne genopnået.

Taiwan opstod i 1948/49 efter slutningen af den kinesiske borgerkrig. Kommunisterne med Mao Zedong i spidsen var stærkere end den daværende leder af Kina, Chiang Kai-shek, der med sine ledsagere flygtede til øen Taiwan. USA garanterede for Taiwans selvstændighed, men Taiwan er ikke medlem af FN som følge af  modstand fra Kina, der ønsker Taiwan genforenet med Kina.

Relaterede artikler:

Marriott undskylder overfor Kina

International turisme fra Kina øger 11 procent

Taiwan viste flaget i København

 

x

Læs Også

Ny lov om flydrift på vej i USA

Kongressen i USA forbereder en lov om bedre plads på flyene og bedre forbrugerbeskyttelse. Der er også krav om en kulegravning af de mange forsinkelser i amerikansk flytrafik.

Turistdirektør håber på flere easyJet-ruter

Direktøren for VisitAarhus glæder sig over de kommende easyJet-ruter til Aarhus – og har forslag til andre ruter der kunne flyves til lufthavnen i Aarhus.

Langsom vækst for kvinder som piloter

Stadig flere kvinder bliver piloter, men stigningen går ikke hurtigt. Kun 3 europæiske flyselskaber er blandt de 20 i verden med flest kvinder i cockpittet.

BA skælder ud på London Heathrow

Den er alt for lange ventetider ved paskontrollen i London Heathrow – passagererne kan stå i kø i timevis, lyder det fra British Airways’ koncernchef.

DRF vil ikke fraråde flyselskaber

Sidst på måneden har Fogedretten i Københavns Byret for første gang en inkassosag i Københavns Lufthavn mod et flyselskab, spanske Vueling, der ikke vil betale bøder for forsinkelser. Danmarks Rejsebureau Forening kigger på sagen.

Forbrugerchef skuffet over Icelandair

I forbindelse med 9 timers forsinkelse fra Island til København fik dansk passager ingen information fra flyselskabet om EU-reglerne om kompensation. Men passageren kender reglerne – han er til daglig vicedirektør i Forbrugerrådet.