- STANDBY.DK - https://standby.dk -

København har mangel på internationale hotelkæder

Hovedstaden øger de kommende tre år antallet af hotelværelser med 40 procent – men der mangler flere internationale hotelkæder, siger eksperter.

Mens København i dag har omkring 20.600 hotelværelser er tallet i 2021 nået op på cirka 28.000 – bag hovedparten af de nye projekter er enten danske eller regionale, skandinaviske hotelkæder. Kun omkring 15 procent af de københavnske hotelværelser er i dag hos internationale hotelkæder som Marriott og Radisson.

Til standby.dk siger Michael Telling, medejer af konsulentfirmaet Telling & Nesager, der er eksperter på rådgivning til hotelbranchen:

”Det er godt at se, at Hilton kommer tilbage til København. Hiltons bonusprogram har omkring 50 millioner medlemmer, og om disse bruger deres bonuspoint på et Hilton i København, Amsterdam eller Zürich er ofte underordnet for dem. Så bare en promille af Hiltons bonusmedlemmer kan hurtigt fylde værelserne på det nye Hilton-hotel i København.”

Michael Telling siger, at det kun er godt for turismen i København, at hovedstaden får flere internationale hotelkæder. ”Disse giver flere gæster og en større international bevågenhed på København som rejsemål, hvad enten det er for business eller leisure,” siger Michael Telling.

Skæv hotelfordeling i København
København har skønsmæssigt kun cirka 15 procent af sine hotelværelser på internationale hotelkæder, resten er hos danske og regionale hotelkæder.

”Og det er en skæv fordeling. Hvis man kan tale om sammenlignelige byer i for eksempel Tyskland, så har Hamborg vel 25 procent af sine hotelværelser hos internationale hotelkæder,” siger Michael Telling.

Hoteleksperten vurderer, at hvis der var flere ”tekniske mellemmænd,” som for eksempel BC (Bella Center) Hospitality Group, der har været primus motor i at tiltrække Hilton og som skal stå for driften af Københavns kommende Hilton-hotel, så ville det give flere internationale hotelkæder i København.

”Kom der flere management-aftaler mellem hoteloperatører og hotelkæder, som nu med BCHG og Hilton, så ville mange flere internationale hotelvaremærker være interesseret i at åbne i København. Med en ”teknisk mellemmand” kunne den nød knækkes, der handler om finansiering af nye hotelprojekter,” siger Michael Telling.

Den kræsne mødeplanlægger fra Ohio
Erik Mortensen, business & relationship manager hos VisitDenmark med ansvar for forretningsudvikling på mødemarkedet, er enig i, at København mangler internationale hotelkæder.

”Hvad har København af internationale hotelkæder? Det er noget vi bliver spurgt om, når København byder på store internationale kongresser. Og her må vi medgive, at vores palet af internationale hotelvaremærker er tynd. De kendte, internationale hotelkæder er altså et trækplaster for gæster på oversøiske markeder som Kina og USA. De er ofte super glade for varemærker, de kender, så der må gerne komme flere af disse til København,” siger Erik Mortensen til standby.dk

Også Erik Mortensen peger på Hamborg som en by København på flere måder er oppe imod, kulturelt og arkitektonisk, men også når det gælder om at tiltrække internationale kongresser. ”Hamborg er en by vi i København på alle måder kan sammenligne os med; det er en af vores største konkurrenter – men en forskel på Hamborg er at 20-25 procent af hotelværelserne er hos internationale kæder,” siger Erik Mortensen og tilføjer:

”Det internationale kendskab til København er højt og vi har hotelmæssigt superprodukter hos mange af vores danske og skandinaviske kæder. Men det betyder ikke altid noget, hvis det er navne de internationale kongresarrangører har et mindre kendskab til.”

København har navnlig mangel på 5-stjernede hoteller, disse og deres produkter efterspørges meget af udenlandske mødeplanlæggere, siger Erik Mortensen.

”Den kræsne mødeplanlægger fra Ohio spørger efter 5-stjernet hotelkvalitet – efter amerikansk standard. Skal nogle mødedeltagere være længere tid i byen tager de nogle gange deres bedre halvdel med, så skal hotelværelset have nok plads og faciliteter – så er det ikke nok med parkering i kælderen og gratis Wi-Fi,” siger Erik Mortensen og tilføjer, at netop USA er et af VisitDenmarks fem primære fokusmarkeder udover Tyskland, Sverige, England og Norge.

Relaterede artikler:

Hilton atter til København

Nyt Marriott-hotel i København tre år forsinket

Flere hoteller på vej blandt Danmarks største