- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Kun hver fjerde tegner afbestillingsforsikring

Nye tal peger på, at kun en mindre del af danskerne vil tegne en afbestillingsforsikring inden sommerferien, men det kan blive en dyr beslutning i år, hvor mange lufthavne er under pres.  

I disse dage er der travlhed i lufthavne i såvel Danmark som flere steder i udlandet. Det skyldes i vid udstrækning, at passagererne har fået rejselysten tilbage i takt med, at COVID-19-restriktionerne både herhjemme og på en del feriedestinationer er blevet udfaset.

En ny undersøgelse, som er foretaget af Kantar Gallup for forsikringsselskaberne Gouda Rejseforsikring og Gjensidige, viser, at blot hver fjerde dansker har til hensigt at tegne en afbestillingsforsikring, inden de drager på ferie i år. Det kan dog blive problematisk, hvis uheldet er ude, eller man bliver forsinket.

Undersøgelsen viser derudover også, at det dog ikke udelukkende er afbestillingsforsikringen, som mange har valgt fra. En lige så stor andel af danskerne har nemlig valgt, at de i år tager af sted uden en udvidet ansvarsforsikring, der også dækker ved rejser. 

Kaos i lufthavne
Gouda Rejseforsikring oplyser, at andelen af kunder hos forsikringsselskabet, som har benyttet deres afbestillingsforsikring i år, er tæt på fordoblet, når man sammenligner med 2019, der var det seneste normale år inden COVID-19.

Det kan være særligt vigtigt at være ordentligt dækket i år, da der allerede i løbet af foråret er opstået situationer med lange køer i lufthavnene i blandt andet København, Amsterdam samt flere steder i Storbritannien, og den situation ser ud til at fortsætte.

Årsagen er, at lufthavnene ikke har nået at ansætte, uddanne og få sikkerhedsgodkendt nok personale til at følge med den stigende efterspørgsel fra kunderne, hvilket har ført til trængsel på de rejsendes vej gennem blandt andet check-in-området og sikkerhedskontrollen.

Det har blandt andet betydet, at Københavns Lufthavn allerede i optakten til højsæsonen for ferierejser har opfordret passagererne til at møde op i endnu bedre tid end sædvanligt.

Kan potentielt blive dyrt
Selvom man møder rettidigt op i lufthavnen, men alligevel misser sit fly eksempelvis grundet de lange køer i sikkerhedskontrollen, får man typisk dækket en erstatningsrejse, når man har tegnet en afbestillingsforsikring. Hvis det ikke er tilfældet, er der dog som regel intet at gøre.

“Der er flere grunde til, hvorfor det er en rigtig god ide at huske en afbestillingsforsikring på sin ferie. Først og fremmest hjælper den, hvis man bliver syg, og er forhindret i at kunne rejse, men derudover ser vi lige nu en masse usikkerheder i den internationale luftfart, og med en afbestillingsforsikring er man sikret hjælp, hvis man af forskellige grunde ikke kan bruge den bestilte rejse,” udtaler Louise Hertzum, der er chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring. 

Hvis det ender med, at ferierejsen bliver aflyst, kan det resultere i en stor regning, lyder det endvidere fra forsikringsselskabet, som har tal, der viser, at danskernes vinterferie i år i gennemsnit beløb sig til 26.000 kroner.

Ikke et overstået kapitel endnu
Derudover er det værd at bemærke, at selvom COVID-19 i praksis ikke spiller den store rolle herhjemme i øjeblikket, er der ikke nødvendigvis sådan på alle destinationer, hvilket også kan få en betydning.

Det kan eksempelvis være en fordel, hvis man selv eller en medrejsende sendes i isolation undervejs på ferien i henhold til de restriktioner, der gælder på destinationen. Det fortæller Louise Hertzum.

“Corona spiller heldigvis en mindre rolle nu, end den har gjort de seneste somre. Men der er stadig destinationer med testkrav og andre restriktioner, og har man ikke en afbestillings- eller rejseforsikring, så risikerer man altså selv at skulle dække omkostninger til eksempelvis en ny ud- eller hjemrejse, hvis man bliver smittet og syg eller havner i isolation.”

 

Relaterede artikler:

Raskmeldte er for hurtige til at booke ny ferie

Halv million danskere på ferie uden sygeforsikring

Danskerne køber ekstra rejseforsikring