- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Nordsjællandsk turisme: Vi er tilbage efter krisen

De nye overnatningstal for sidste år viser det bedste turismeår nogensinde målt på overnatninger, lyder det fra Visitnordsjælland med kommunerne Fredensborg, Gribskov, Halsnæs og Hillerød.

989.300. Så mange overnatninger fra danske og udenlandske turister blev der sidste registreret på hoteller, campingpladser, vandrehjem, feriehuse, feriecentre og lystbådehavne i de fire nordsjællandske kommuner der udgør destinationsselskabet Visitnordsjælland: Fredensborg, Gribskov, Halsnæs og Hillerød.

Tidligere var også Helsingør kommune med i destinationsselskabet, men valgte sidste år at ”hoppe af” til fordel for Wonderful Copenhagen.

Dermed kan VisitNordsjælland melde om det bedste turismeår nogensinde for de nordsjællandske overnatningssteder, hedder det i en pressemeddelelse.

Og det til trods for at coronakrisen ellers har sat turismebranchen under pres med nedlukning i fire af årets måneder i 2021 med aflyste events og konferencer samt et markant fald i internationale gæster.

Tæt på én millionovernatninger
En fintælling, der ventes inden for den næste måned, skal afgøre, om det samlede overnatningstal sidste år i Visitnordsjælland rundede én million.

Annette Sørensen, direktør i VisitNordsjælland, siger i pressemeddelelsen: ”Vi vil da gerne nå en million overnatninger, men det runde tal er æstetik. Under alle omstændigheder, så er det det bedste resultat nogensinde. For et år siden så det hele ganske dystert ud, men nu er optimismen tilbage. Den nordsjællandske står stærkere end før krisen.”

De nordsjællandske overnatningssteder har været udfordrede under krisen, men mange har været gode til at omstille sig, tænke nyt og fastholdt den høje kvalitet, hedder det i pressemeddelelsen.

Et eksempel er Hillerød Camping, der netop er kåret til Danmarks bedste campingplads i 2022. Eller Fredensborg Store Kro, der med en ny udbygning nu kan tilbyde flere værelser. Senere i år står Gilleleje Badehotel også for en stor udvidelse af sin kapacitet.

For at støtte overnatningsstedernes salgsindsats har VisitNordsjælland kørt kampagner på Facebook og Google med forslag til at kombinere en oplevelse eller besøg hos en attraktion med spisemuligheder og en opfordring til turisterne om at overnatte. Kampagnerne har særligt været målrettet københavnere i et forsøg på at konvertere endagsturister til sovende gæster.

Forsimplet kun at se på overnatningstallene
Turismen måles sædvanligvis på antal overnatninger. Men turismen har mange ansigter og grene ind i forskellige underbrancher.

”Derfor er det forsimplet kun at se på overnatningstallene som eneste succeskriterie, når turismen skal måles,” siger Annette Sørensen og tilføjer: ”Vi er meget bevidste om, at dele af branchen stadig har det svært. Kulturinstitutionerne, museerne og nattelivet har betalt en høj pris for nedlukningerne.”

Sidste år stod udenlandske turister for 15 procent af alle overnatninger i Visitnordsjælland – et tal, der før krisen var på 30-40 procent.

En satsning på nærmarkeder som Sverige, Tyskland, Norge og Holland er omdrejningspunktet for VisitNordsjællands markedsføringsindsats i år.

Relaterede artikler:

Danmark tiltrækker igen flere udenlandske turister

Lukkede kulturoplevelser giver færre hotelgæster

Kampagne skal få flere danskere på ferie i Danmark

”Meget på spil efter turbulente år i turistmaskinen”

Trods genåbning: To ud af tre holdt ferie i Danmark

Ny destinationsformand: ”Jeg vil byde op til dans”