En ny landsdækkende kampagne, ”Meget mere end bare Danmark”, skal fastholde danskernes følelser for kyst- og naturferie i Danmark. Her er det windsurfere ved nordsjællandske Munkerup. Pressefoto: Mark Wengler for VisitDenmark.

Kampagne skal få flere danskere på ferie i Danmark

Kampagnen ”Meget mere end bare Danmark” kører for tredje år i træk. Modsat de to første ombæringer, er det ikke VisitDenmark, der står bag. Nu bestyres opgaven af Danske Destinationer.

Under coronakrisen har mange nok sagt om deres ferieplaner: ”Vi skal bare være i Danmark.” Tilgangen af flere danske turister har hjulpet dele af Turisme-danmark, men har ikke været nok til at opveje tabet af de udenlandske turister.

Nu kommer ny landsdækkende kampagne, der skal opvarme danskernes følelser for igen i år – trods genåbnede grænser – at holde ferie i Danmark.

De to første år under coronakrisen stod VisitDenmark bag hjemlandsturismekampagnen ”Meget mere end bare Danmark,” men i år er kampagnen lagt i hænderne på brancheorganisationen Danske Destinationer, der tæller 19 destinationsselskaber.

89 af Danmarks 98 kommuner er i et af de 19 destinationsselskaber. Kun disse ni kommuner er af forskellige årsager ikke i et destinationsselskab: Fredericia, Greve, Køge, Odsherred, Rebild, Ringsted, Samsø, Solrød og Vejen.

Rift om de danske feriegæster
Det er første gang, at de danske turismeudviklingsselskaber alene står bag en samlet kampagne, der er målrettet danskerne. Formand i Danske Destinationer, Pernille Kofod Lydolph, siger i en pressemeddelelse, at der bliver rift om de danske feriegæster.

”De sidste par år har danskerne i stor stil holdt ferie i Danmark og rigtig mange er blevet overrasket over, hvad Danmark byder på. Den interesse og nysgerrighed skal vi fastholde og booste, så danskerne fortsat får lyst til at holde ferie på danske feriesteder. Verden er ved at åbne igen, og det betyder, at mange danskere vil rejse udenlands, så det gælder om at holde danskernes feriefølelser for Danmark varme netop nu,” siger Pernille Kofod Lydolph, der til daglig er direktør i Destination Bornholm.

Kampagnen, der er skabt med støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, sætter fokus på en lang række ferieområder i den danske natur og ved de danske kyster. Det sker blandt andet via en stribe små film på sociale medier fra 1. marts og seks uger frem.

”Der er uden tvivl nogle klassikere, når danskerne vælger feriested i Danmark. Danske Destinationer vil gerne udvide feltet og løfte sløret for de u-opdagede perler, som hver egn gemmer på,” siger Pernille Lydolph.

Relaterede artikler:

Dansk Industri vil have mere turbo på dansk turisme

”Meget på spil efter turbulente år i turistmaskinen”

Trods genåbning: To ud af tre holdt ferie i Danmark

Ny destinationsformand: ”Jeg vil byde op til dans”